Montage af plasma skiver

Slettet bruger
Montage af plasma skiver

Post by Slettet bruger » 13. Mar 2006, 19:42

Montage af Astina.dk plasma-skiver på en Gol2 fra 1983-1991


Pakken indeholder:

Skiver med ledninger og stik
En styring til farvevalg, samt lysstyrke.
Styringen skal bare have 12 så kører det.


Værktøj:

Skruetrækkersæt, (både torx, lige & stjerne)
Sekundlim
Gas/loddekolbe + tin
Isolertape
12 V slutterelæ


Start med at afmontere rattet
(billede1.), derefter selve inddækningen hvori radio, varmevælger, sat samtlige kontakter sidder i. (afmonter radioen også selvfølgelig.)

Herefter sidder der 2 skruer der holder instrumenteringen fast, de skal af, nu er instrumenteringen løs(billede 2), og bagpå sidder henholdsvis en vaccumslange og speedometerkablet, de skal afmonteres, dette skal gøres nedefra, så man skal afmontere inddækningen nede ved sikringerne.

Når dette er gjort, kan instrumenteringen tages ud(billede3).

Nu begynder fingersnilde arbejdet. Bagpå instrumenteringen sidder 8 store skruer, de skal af, udover dem sidder der nogle mindre, de skal også af, der sidder også et par møtrikker der holder de forskellige ure, de skal også af. Nu kan det hvide plastik tages af rammen, og monteringen af skiverne, kan påbegyndes, på speedometer og omdrejningstæller sidder 2 små skruer, det er nok at afmontere disse (billede 4 – 4.1 – 4.2), da skiven kan monteres uden afmontering af viserne. Til montering af skiven til varmeindikatoren og benzin/dieselmåleren, anvendte jeg sekundlim, 2 bittesmå klatter i kanten, da der ingen skruer er til at fastholde skiven her. For at kunne montere skiven på benzin/diesel måleren, skal man løsne skiven til uret/omdrejningstælleren, herved kan den drejes fra side til side, herved kan man komme til forsigtigt at lime den på også. Efter de fire skiver er monteret, skal man lige huske for god ordens skyld, at afprøve skiver, det er jo et lidt stort arbejde at skille det hele ad igen, så tilslut dem lige batteriet på bilen, eller hvad 12v man nu lige har ved hånden. Herefter skal instrumenteringen samles, som det blev skilt ad, og de fire tynde ledninger fra skiverne, føres på bagsiden af instrumentet. (billede 5.)

Man kan vælge at give skiverne fast strøm, dvs. man skal huske at slukke for dem, når man slukker bilen, jeg har valgt at montere det ind over køre lyset med et ganske almindeligt 12 v slutterelæ.
Man forbinder skiverne til sluttekontaktens udgang, og giver kontakten en impuls fra kørelyset, og en stel.

Jeg har vedlagt nogle billeder af mit færdige projekt, synes selv det er blevet ret godt..

Post Reply