GTD boring

Her kan der diskuteres alt mht. tuning af din Golf II
Post Reply
Bastard
2. Gear
2. Gear
Posts:143
Joined:6. Aug 2011, 22:06
GTD boring

Post by Bastard » 6. Jan 2013, 23:17

Hey drenge.

Leger lidt med tanken om at anskaffe mig en motor som jeg kan lege lidt med, og tanken om at bore den op har krydset min lille hjerne en del gange.

Nogen der ved hvad forskellen er på en SB og 1.9 td er? Altså hvad gør at den er 0.3l større? Er det boring eller er det slaglængde? Og er det overhovedet muligt at bore en 1.6 SB op til 1,9 og smide stemplerne i fra en G3?


[hr]Golf 2 1.6D Død
Golf 2 GTD SB 91` Solgt
Golf 2 GTD SB 91` Købt d 22-12-12

svan
4. Gear
4. Gear
Posts:308
Joined:1. Jun 2010, 14:06

Re: GTD boring

Post by svan » 7. Jan 2013, 16:36

hvorfor ikke bare bruge hele AAZ'eren, den er alligevel langt stærkere end SB'eren, specielt toppen.

svan

Bastard
2. Gear
2. Gear
Posts:143
Joined:6. Aug 2011, 22:06

Re: GTD boring

Post by Bastard » 7. Jan 2013, 17:12

Ok har bare hørt at den ikke kan holde til at få tæsk?

[hr]Golf 2 1.6D Død
Golf 2 GTD SB 91` Solgt
Golf 2 GTD SB 91` Købt d 22-12-12

svan
4. Gear
4. Gear
Posts:308
Joined:1. Jun 2010, 14:06

Re: GTD boring

Post by svan » 8. Jan 2013, 13:01

hmm, det er muligt, men min egen AAZ har netop netop rundet 500.000 km, den får da lidt klø ind imellem, men aldrig før den er varm, når det så er sagt, så virker det som om den aldrig kommer sådan rigtig igang med at lave noget, men der sidder jo både EGR og kat på sådan en, og så mangler den IC'en, jeg skal på et eller andet tidspunkt have prøvet at give min lidt mere mad.
Iøvrigt, topstykkerne på 1,6td'erne og stemplerne ligeså, har for vane at gå til, det har jeg aldrig hørt om på en AAZ.

svan

Jarl
1. Gear
1. Gear
Posts:26
Joined:16. Oct 2006, 18:13

Re: GTD boring

Post by Jarl » 11. Feb 2013, 09:15

SB har en boring på 76,51 mm og en slaglængde på 86,4. AAZ har en boring på 79,51 mm og en slaglængde på 95,5 mm. Både krumtap, plejlstænger, stempler og blok er forskellige. SB kan bores op til 80,51 og får derved 1760 ccm. Den skal så forsynes med stempler fra T3 med motorkoden KY - 3. overstørrelse. Bedste bud på et holdbart setup ville nok være at bore den til 79,51 mm og så bruge standart KY-stempler - den løsning har jeg lavet flere gange på T3'ere. SB er i mine øjne en langt bedre motor end AAZ. Der er selvfølgelig tale om to forskellige motorgenerationer, hvor AAZ er nyest, men den lider af to væsentlige problemer i forhold til SB: Den lange slaglængde giver et høj stempelhastighed, hvilket øger motorens indre friktion og danner basis for havarier ved høje omdr. Desuden har AAZ af ovenstående årsag en meget høj olietemperatur selv ved morfarkørsel. Der er ingen tvivl om, at AAZ i bunden af momentkurven trækker numsen ud af bukserne på en SB, men hvis det drejer sig om, at motoren også skal kunne tage omdr., så er mit førstevalg klart SB. Desuden har jeg ingen erfaring for, at AAZ skulle holde bedre end SB - snarere tværtimod.

Bastard
2. Gear
2. Gear
Posts:143
Joined:6. Aug 2011, 22:06

Re: GTD boring

Post by Bastard » 11. Feb 2013, 09:38

Mange tak for svaret jarl, så venter jeg kun på bedre økonomiske tider :-) hvad koster det at få boret en blok op?

[hr]Golf 2 1.6D Død
Golf 2 GTD SB 91` Solgt
Golf 2 GTD SB 91` Købt d 22-12-12

black-mule
Frigear
Frigear
Posts:5
Joined:2. Jan 2013, 11:35

Re: GTD boring

Post by black-mule » 3. Mar 2013, 12:59

Jeg kan bore din blok op for 1000kr
Du skal bare selv skille den af [:D]

Post Reply