Hey drenge.
Leger lidt med tanken om at anskaffe mig en motor som jeg kan lege lidt med, og tanken om at bore den op har krydset min lille hjerne en del gange.
Nogen der ved hvad forskellen er på en SB og 1.9 td er? Altså hvad gør at den er 0.3l større? Er det boring eller er det slaglængde? Og er det overhovedet muligt at bore en 1.6 SB op til 1,9 og smide stemplerne i fra en G3?
[hr]Golf 2 1.6D Død
Golf 2 GTD SB 91` Solgt
Golf 2 GTD SB 91` Købt d 22-12-12
GTD boring
Re: GTD boring
hvorfor ikke bare bruge hele AAZ'eren, den er alligevel langt stærkere end SB'eren, specielt toppen.
svan
svan
Re: GTD boring
Ok har bare hørt at den ikke kan holde til at få tæsk?
[hr]Golf 2 1.6D Død
Golf 2 GTD SB 91` Solgt
Golf 2 GTD SB 91` Købt d 22-12-12
[hr]Golf 2 1.6D Død
Golf 2 GTD SB 91` Solgt
Golf 2 GTD SB 91` Købt d 22-12-12
Re: GTD boring
hmm, det er muligt, men min egen AAZ har netop netop rundet 500.000 km, den får da lidt klø ind imellem, men aldrig før den er varm, når det så er sagt, så virker det som om den aldrig kommer sådan rigtig igang med at lave noget, men der sidder jo både EGR og kat på sådan en, og så mangler den IC'en, jeg skal på et eller andet tidspunkt have prøvet at give min lidt mere mad.
Iøvrigt, topstykkerne på 1,6td'erne og stemplerne ligeså, har for vane at gå til, det har jeg aldrig hørt om på en AAZ.
svan
Iøvrigt, topstykkerne på 1,6td'erne og stemplerne ligeså, har for vane at gå til, det har jeg aldrig hørt om på en AAZ.
svan
Re: GTD boring
SB har en boring på 76,51 mm og en slaglængde på 86,4. AAZ har en boring på 79,51 mm og en slaglængde på 95,5 mm. Både krumtap, plejlstænger, stempler og blok er forskellige. SB kan bores op til 80,51 og får derved 1760 ccm. Den skal så forsynes med stempler fra T3 med motorkoden KY - 3. overstørrelse. Bedste bud på et holdbart setup ville nok være at bore den til 79,51 mm og så bruge standart KY-stempler - den løsning har jeg lavet flere gange på T3'ere. SB er i mine øjne en langt bedre motor end AAZ. Der er selvfølgelig tale om to forskellige motorgenerationer, hvor AAZ er nyest, men den lider af to væsentlige problemer i forhold til SB: Den lange slaglængde giver et høj stempelhastighed, hvilket øger motorens indre friktion og danner basis for havarier ved høje omdr. Desuden har AAZ af ovenstående årsag en meget høj olietemperatur selv ved morfarkørsel. Der er ingen tvivl om, at AAZ i bunden af momentkurven trækker numsen ud af bukserne på en SB, men hvis det drejer sig om, at motoren også skal kunne tage omdr., så er mit førstevalg klart SB. Desuden har jeg ingen erfaring for, at AAZ skulle holde bedre end SB - snarere tværtimod.
Re: GTD boring
Mange tak for svaret jarl, så venter jeg kun på bedre økonomiske tider hvad koster det at få boret en blok op?
[hr]Golf 2 1.6D Død
Golf 2 GTD SB 91` Solgt
Golf 2 GTD SB 91` Købt d 22-12-12
[hr]Golf 2 1.6D Død
Golf 2 GTD SB 91` Solgt
Golf 2 GTD SB 91` Købt d 22-12-12
-
- Frigear
- Posts:5
- Joined:2. Jan 2013, 11:35
Re: GTD boring
Jeg kan bore din blok op for 1000kr
Du skal bare selv skille den af [:D]
Du skal bare selv skille den af [:D]