luftfilter pierburg karburator?

Her kan der diskuteres alt mht. tuning af din Golf II
Post Reply
kiksendk
Frigear
Frigear
Posts:3
Joined:24. Jul 2012, 20:45
luftfilter pierburg karburator?

Post by kiksendk » 24. Jul 2012, 21:01

Hej.
Absolut rookie mht. biler her

Leder efter et luftfilter til min bil:
Golf 2, 1,6 1990.
med pierburg karburator.

kan finde alle mulige filtre hvor der går en stor slange/ror fra karburatoren og ud til en fint stort sportsfilter.

Mit store spørgsmål/problem er så at jeg ikke ved om det har nogen negativ effekt, at der ikke bliver tilsluttet de små slanger som sidder på den originale luftfilterkasse?

og hvad er de til? luftmængdemåler/temp?

mit alternativ til det ovennævnte filter, er så et clamp-on filter til karburatoren, men igen, så kommer der ikke de slanger på det nyt filter...

Dette kan muligvis have været diskuteret før, men fandt ikke meget hjælp i forumet via søgning.

Sparks
5. Gear
5. Gear
Posts:4867
Joined:2. Feb 2004, 17:05
Contact:

Re: luftfilter pierburg karburator?

Post by Sparks » 27. Jul 2012, 20:35

Hej.

Mon ikke de omtalte gummislanger er dem, som ved undertrykket fra indsugningen via en termostyret regulator afgør, om din motor skal have frisk, kold indsugningsluft, eller om luften skal være den "forvarmede" nede fra udstødningsmanifolden...? [|)]

Hvis du sætter et af de nævnte filtre på, får du ikke den funktion, men det går såmænd nok alligevel. Den har kun betydning i de kolde vintermåneder, og det værste, du risikerer, er en gang karburatoris - det risikerer man nemlig også på en ældre indsprøjtningsmotor. Du skal naturligvis huske at blænde slangerne af - gerne helt oppe ved indsugnignen - så du ikke får falsk luft gennem studsene. [:)]

En helt anden ting er så, at det ikke er lovligt at skifte til sådan et filter. Han bliver med garanti ikke spor glad eller imponeret, den kære bilprøveassistent, når du næste gang stiller vognen til syn... [V]

M.v.h.
Sparks [;)]

[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund

Rettet af - Sparks - den 27. Jul 2012 20:37:48

kiksendk
Frigear
Frigear
Posts:3
Joined:24. Jul 2012, 20:45

Re: luftfilter pierburg karburator?

Post by kiksendk » 31. Jul 2012, 21:21

okay dejligt at få lidt klarhed :D tusind tak for det.

det med karburator is, kan det ikke løses nogenlunde med noget frostvæske i de kolde måneder?

fandt dette kit (link nederst), og tænkte på om det var en bedre løsning, da der er endnu en lille udgang til en af de slanger på det rør.

Så kunne jeg jo både få et godt filter, når jeg fandt lige det jeg kunne tænke mig, og få en af de slanger på, så jeg beholder den funktion du snakkede om.

www.kangal-styling.dk/vaelg-din-bil/vw/ ... erkit.html

Rettet af - kiksendk - den 31. Jul 2012 21:22:31

Sparks
5. Gear
5. Gear
Posts:4867
Joined:2. Feb 2004, 17:05
Contact:

Re: luftfilter pierburg karburator?

Post by Sparks » 31. Jul 2012, 23:09

Hej igen.

Jo, hvis problemet med karburatoris skulle opstå, burde det kunne afhjælpes effektivt med en gang karburatorsprit - også på et "ældre" indsprøjtningsanlæg, de er jo ret primitive... [|)]

Den "dims" har jeg ikke set før, og jeg kan heller ikke umiddelbart se, hvordan det skulle kunne fungere med forvarmet luft gennem indsugningen. På det originale filterhus er der to indgange for luften: en, der trækker frisk, kold luft direkte fra omgivelserne, og en anden, som henter luften nede fra den plade, som dækker udstødsmanifolden. Der bliver luften lo lunet lidt op af den glohede manifold. Et spjæld (en simpel klap) regulerer så, om det skal være den kolde eller den varme luft, motoren får. Spjældet styres af undertrykket i din indsugning via en lille temperaturfølsom ventil, som er placeret lige i luftfilterhuset. Den mulighed kan jeg ikke rigtig se, hvordan skulle kunne bygges ind i det viste, ellers meget nydelige luftfilterarrangement. [8)]

M.v.h.
Sparks [;)]

[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund

Post Reply