Hej
Hvor meget er ca. korrekt tilspænding af tandremmen på en 1.6D? Jeg har ikke vw værktøj nr. 210 til min rådighed.
På den gamle tandrem var den strammere end de gængse 90 grader mellem to fingre (måske en 60 stykker).
På forhånd tak..
Tandrem spænding, 1.6D
-
- 5. Gear
- Posts:3802
- Joined:24. Oct 2004, 22:25
Re: Tandrem spænding, 1.6D
efter motoren er tørnet 2 omgange så skal den ikke kunne give/vrides mere en 1/4 omgang . nu er det ikke den gl rem du strammer op ?
[hr]Volkswagen -
Because common sense never goes out of style..
[hr]Volkswagen -
Because common sense never goes out of style..
-
- 2. Gear
- Posts:78
- Joined:24. Sep 2008, 18:10
Re: Tandrem spænding, 1.6D
En 1/4 omgang svarer jo også til de 90 grader.. Men skal den være strammere end det på en 1.6D? På min audi 80 1.8 fungere den tilspænding fint men hvis den er strammere så knurre den omgående. Det gør den ikke på golf'en..
-
- 5. Gear
- Posts:3802
- Joined:24. Oct 2004, 22:25
Re: Tandrem spænding, 1.6D
den må ikke være strammer end det så gør det galt
[hr]Volkswagen -
Because common sense never goes out of style..
[hr]Volkswagen -
Because common sense never goes out of style..
Re: Tandrem spænding, 1.6D
Hej.
Ganske rigtigt: Den må ikke være strammere. De 90 grader er den evigt gældende tommelfingerregel, når man ikke har specialudstyret til at måle spændingen med.[:)]
M.v.h.
Sparks
[;)]
[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund
Rettet af - Sparks - den 27. Jul 2009 17:32:19
Ganske rigtigt: Den må ikke være strammere. De 90 grader er den evigt gældende tommelfingerregel, når man ikke har specialudstyret til at måle spændingen med.[:)]
M.v.h.
Sparks
[;)]
[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund
Rettet af - Sparks - den 27. Jul 2009 17:32:19
-
- 2. Gear
- Posts:78
- Joined:24. Sep 2008, 18:10
Re: Tandrem spænding, 1.6D
Hvis man nøjes med de 90 grader (på min) så kan remmen slaske op og ned med noget der ligner 1 cm til hver side, det føles ihvertfald ikke som det er helt i orden. Anyways den er blevet strammet til (lidt) mere end de 90 grader og det ser ud som om det virker fint.. Der er blevet kørt 150 km nu.
Tak for svarene..
Tak for svarene..
Re: Tandrem spænding, 1.6D
Hej igen.
Jamen den er sør'me da helt i orden. Så strammer du den bare, så meget du har lyst til - det skal vi jo sådan set heller ikke blande os i. [:)]
Det er sikkert fagfolkene, som ikke aner et klap om, hvordan det skal gøres. Så kan vi andre jo ikke andet end sige, at sådan gør de altså, de dummernikker... . [|)]
Grunden til at remmen ser ud til at "flapre" er den, at knastakslen har 8 små højdepunkter (knasterne) som skal overvindes. Trækket på den bliver altså større fire gange pr. krumtapomdrejning. Remmen er en smule smidig, så den ujævne belastning får den til at hoppe lidt - mest på træksiden af knastens takthjul.[8)]
Har du nogensinde haft fornøjelsen af at se en ældre Ford BDA-racermotor arbejde. På sådan ligger alle takthjul og tandremmen frit, og jeg skal love for, at remmene "flaprer". Selv på en motor i absolut toptrim - hvad de fleste af dem heldigvis stadig er. Men den arbejder pokker ta' mig fint alligevel... [:D]
Held og lykke med det, m.v.h.
Sparks [;)]
[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund
Rettet af - Sparks - den 28. Jul 2009 06:24:51
Jamen den er sør'me da helt i orden. Så strammer du den bare, så meget du har lyst til - det skal vi jo sådan set heller ikke blande os i. [:)]
Det er sikkert fagfolkene, som ikke aner et klap om, hvordan det skal gøres. Så kan vi andre jo ikke andet end sige, at sådan gør de altså, de dummernikker... . [|)]
Grunden til at remmen ser ud til at "flapre" er den, at knastakslen har 8 små højdepunkter (knasterne) som skal overvindes. Trækket på den bliver altså større fire gange pr. krumtapomdrejning. Remmen er en smule smidig, så den ujævne belastning får den til at hoppe lidt - mest på træksiden af knastens takthjul.[8)]
Har du nogensinde haft fornøjelsen af at se en ældre Ford BDA-racermotor arbejde. På sådan ligger alle takthjul og tandremmen frit, og jeg skal love for, at remmene "flaprer". Selv på en motor i absolut toptrim - hvad de fleste af dem heldigvis stadig er. Men den arbejder pokker ta' mig fint alligevel... [:D]
Held og lykke med det, m.v.h.
Sparks [;)]
[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund
Rettet af - Sparks - den 28. Jul 2009 06:24:51
Re: Tandrem spænding, 1.6D
Hej igen.
For dem af os, som opererer med andre enheder end træskolængder, kan man nu købe en tandremsspændingsmåler i Biltema. Den har varenummer 19-1307 og koster den formidable sum af kr. 249,-. Den ligner til forveksling det "autoriserede" stykke VAG-værktøj. Pragtfuldt, at man nu kan få så meget af det hidtil uopnåelige værktøj.[:)]
Mange penge...? Det er vel ca. 1/20-1/30 af en reparation af topstykket, hvis uheldet skulle være ude i forbindelse med forkert tilspænding... .[:D]
M.v.h.
Sparks [;)]
[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund
For dem af os, som opererer med andre enheder end træskolængder, kan man nu købe en tandremsspændingsmåler i Biltema. Den har varenummer 19-1307 og koster den formidable sum af kr. 249,-. Den ligner til forveksling det "autoriserede" stykke VAG-værktøj. Pragtfuldt, at man nu kan få så meget af det hidtil uopnåelige værktøj.[:)]
Mange penge...? Det er vel ca. 1/20-1/30 af en reparation af topstykket, hvis uheldet skulle være ude i forbindelse med forkert tilspænding... .[:D]
M.v.h.
Sparks [;)]
[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund
-
- 2. Gear
- Posts:78
- Joined:24. Sep 2008, 18:10
Re: Tandrem spænding, 1.6D
En fin og nyttig oplysning, tak for det!
Men f.eks autodata opgiver ikke nogen mål mht at stramme og måle en tandrem med sådan et værktøj. Hvorfor egentligt ikke? Da det jo så absolut må være bedre end forlade sig på forskellige personers "2-finger moment" som jo i sagens natur er en variabel..
Rettet af - drjensen74 - den 28. Jul 2009 21:50:11
Men f.eks autodata opgiver ikke nogen mål mht at stramme og måle en tandrem med sådan et værktøj. Hvorfor egentligt ikke? Da det jo så absolut må være bedre end forlade sig på forskellige personers "2-finger moment" som jo i sagens natur er en variabel..
Rettet af - drjensen74 - den 28. Jul 2009 21:50:11
Re: Tandrem spænding, 1.6D
Hej igen.
Jeg ser lige efter i "de kloge bøger", om der skulle stå noget om det. Ellers burde det kunne oplyses på et VAG-værksted. Jeg har set, at der følger en brugsanvisning med værktøjet. I den står der "indtrykning 5 til 10 mm, afhængigt af motordata". Jeg undersøger, vent - slut... .[:)]
M.v.h.
Sparks [;)]
[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund
Jeg ser lige efter i "de kloge bøger", om der skulle stå noget om det. Ellers burde det kunne oplyses på et VAG-værksted. Jeg har set, at der følger en brugsanvisning med værktøjet. I den står der "indtrykning 5 til 10 mm, afhængigt af motordata". Jeg undersøger, vent - slut... .[:)]
M.v.h.
Sparks [;)]
[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund