PLEJLSTÆNGER - HONING mm

Her kan du spørge om dagligdags teknik problemer du har med din Golf II
Post Reply
Michael*
1. Gear
1. Gear
Posts:67
Joined:4. Nov 2010, 09:56
PLEJLSTÆNGER - HONING mm

Post by Michael* » 6. Mar 2016, 13:40

Hej - er der mon nogle som har erfaringer med renoveing af plejlstænger - honing (og hvor i Danmark : (Esbjerg Cylinder Service !?) : jvf flg o.a. lign. clips : https://www.youtube.com/watch?v=PE3EdP20gyA (hvilket synes OK - hvis ordenligt gjort) - idet min Golf II 1.8L 8V GTi KAT 107HK PF ´s plejlstænger er blevet fór upræcise i over- og undelssamlingen - (sikker pga mange års slid og varmeudvikling) - samt en nyling tilkoksning af ventiler og ventilløftere pga slidte og en knækket 2.nd stempelring (som hakkede et stykke af den øvre del af 2.nd stemplelrings-rillen - ellers ingen skader i cylinderhullet/-hullerne - intakte) - og/men manglende kompression på 4.cylinder (1 bar) - og de øvrige sølle ca 6 bar - hvorfor bilen selvfølgeligt ikke kunne starte op. Har nogle nye stempler incl krydsarme og stempelringe - men plejlstængerne er blevet upræcise i samlingen. Nye plejlstænger er ikke sådan umiddelbart at fremskaffe - og relativt dyre - måske nogle brugte - og gerne renoverede. Bilen har iørigt kørt rimeligt upåklageligt / tilfredsstillende årene igennem og siden erhvervelsen for 6 år siden - og især efter udskiftning af ventiler og ventilløftere mm sidste år. En tidligere NATO / statstjenestevogn og tysk ombygget GT´er til en sort GTi´er årgang 1988/89 (med ægte Gotti fælge, læderindtræk, sportsudstødning og mekanisk soltag mm) og godkendt (DK) - erhvervet for små 7500 kr ialt incl diverse reservedele/udstyr mm.

Ps : Hvor megen toleranceforskel må det egentligt være : 0.01-0.03 " diameter / radius mellem over- og underdel af plejlstængerne - idet der en mærkbar kant følt med lillefingeren på to af plejlstængerne i samlingen ! ?

Tak for nedenstående svar - Jeg lader nu nok plejlstængerne blive honet incl udmåling, afbalancering og tryk-/træktestet mm (metal-röntgen-analyse) og til relativ små penge - et sæt nye originale VW´er koster ca 13500 kr (og iøvrigt en mangelvare på brugtmarkedet) - mens et sæt nyere brugte og uoriginale koster ca 3900 kr incl udmåling + en eventuel honing... idet det hedder sig, at når plejlstænger er af- og skal påmonteres bør/skal de først udmåles hos en specialist med præcisionsudstyr - idet metallet har det med at sætte sig mm - og så lade den få de sidste "tæsk" - måske salg/solgt forinden - eller skrotning.

Ps : Til GOLF II (u- & autorisede // amatører & prof) Folk / Indehaver : se flg : http://www.biler.biz/automotive/car-mai ... 28586.html + http://www.bilbasen.dk/forum/teknik/hva ... galt/28907
Last edited by Michael* on 11. Mar 2016, 21:04, edited 7 times in total.

Golf-to
4. Gear
4. Gear
Posts:344
Joined:22. Aug 2010, 15:11
Location:Sjælland

Re: PLEJLSTÆNGER - HONING mm

Post by Golf-to » 7. Mar 2016, 22:04

Uha, det er svært at svare på uden at stå med det i hånden, der må ikke være den mærkbare kant, jeg ville evt. måle, hvor ovale de er, personligt ville jeg måske vælge at lede efter nogle pæne brugte, da det lyder til de har fået mange tæsk , at slibe dem op og slibe låse er et præcions arbejde. Sætter du nye stempler i, skal cylinderen helst måles igennem, med spærmål, der må ikke være vende kant i toppen af cylinderen , den skal fjernes. husk glidelejerne på tværs i motoren, de er ofte slidte. Er ikke glad for at gå ind i dette emne, da der er mange meninger . sliddet har jeg set ca. 2/3 på stemplet og ca. 1/3 i cylinderen, sætter du nye stempler i uden opboring , kan du selv regne på det.

Rasmus F
5. Gear
5. Gear
Posts:1535
Joined:2. Feb 2005, 22:46

Re: PLEJLSTÆNGER - HONING mm

Post by Rasmus F » 27. Mar 2016, 11:27

Find nogle andre plejlstænger, det er overhovedet ikke værd at bruge penge på. Og jeg har aldrig hørt om at plejlstænger skulle blive skæve eller ovale af alm brug, så der mp være sket noget andet med dem undervejs hvis de har taget skade.

Michael*
1. Gear
1. Gear
Posts:67
Joined:4. Nov 2010, 09:56

Re: PLEJLSTÆNGER - HONING mm

Post by Michael* » 29. Mar 2016, 10:05

... at springe over hvor lavest er - og nemme løsninger går sikkert også an - for en periode - men Esbjerg/Viborg Cylinder Service ordnede plejlstængerne + nye stempler (incl stempelringe og krydsarm) + autoriseret montering til små penge - og pludseligt blev 107 HK vækket til live - spinner og brøler som en løve - fit for videre kørsel... måske en ny tomgangsregulator.

PS - Golfen har været udsat for en fejlmonteret tandrem på et u-autoriseret/ukyndigt værksted med 2 bøjede ventiler - og betalt af værkstedet men genoprettet andetsteds...

Post Reply