Trækker dårligt

Her kan du spørge om dagligdags teknik problemer du har med din Golf II
kf1
Frigear
Frigear
Posts:8
Joined:21. Apr 2015, 20:10
Trækker dårligt

Post by kf1 » 21. Apr 2015, 20:36

Min golf 2 1.6 PN med Pierburg 2EE karburator, trækker ikke så godt/jævnt. Hvad kan det være?
Har skiftet luftfilter indsatsen til et nyt, da det gamle var helt sort af snavs og olie. Jeg har også skiftet tændrørene til 4 helt nye NGK. Snart vil jeg skifte motorolien med noget nyt Liqui Moly 10w-40 og nyt olie filter og brændstof filter.

kf1
Frigear
Frigear
Posts:8
Joined:21. Apr 2015, 20:10

Re: Trækker dårligt

Post by kf1 » 23. Apr 2015, 18:34

Så har jeg skiftet motorolie og oliefilter, men den kører ikke anderledes..
Når man giver den fuld gas, er det som om at den laver nogle små udsættere/hakker, inden den kommer op i højere omdrejninger. Måske er det tændingen?
Hjælp

subwoof
5. Gear
5. Gear
Posts:740
Joined:4. Oct 2010, 18:31

Re: Trækker dårligt

Post by subwoof » 23. Apr 2015, 20:53

Hej
Det er en meget vanskelig karburator, en efter dønning der håbløst prøvede at leve op til de moderne indsprøjtninger. Og derfor nået skrøbelig.
Når det er sagt så kan den også kører godt.
Hvordan er din tomgang?
Har du tjekket alle vakum slanger? Og karburator flangen?
Hvad årgang er bilen?

kf1
Frigear
Frigear
Posts:8
Joined:21. Apr 2015, 20:10

Re: Trækker dårligt

Post by kf1 » 23. Apr 2015, 22:22

Tomgangen står fint, både varm og kold. Når den er kold, skal speederen trykkes lidt ned før den starter, men kan godt starte uden speeder når den er varm. Ved ikke om det har noget at sige?
Har kigget på slangerne, de ser fine ud, dog synes jeg at karburatoren sidder lidt løst, og så ikke alligevel da den sidder fint nok skruet på manifolden.
Det er en årgang 1991.

Herpes
5. Gear
5. Gear
Posts:1090
Joined:25. Mar 2004, 02:02

Re: Trækker dårligt

Post by Herpes » 25. Apr 2015, 15:45

Hvis du kan rykke karburatoren sideværs altså vippe den bare lidt side til side, så er din karburatorflange nok færdige. Det er 2 plader med gumme eller vulkanisering imellem. Hvis den er krakeleret i gummiet så skift den, da den kan trække falsk luft. Husk at rense fladerne af inden samling igen, ellers vil falsk luft igen være et problem.

Tror dog ikke det forklarer dit koldstartproblem. Det lyder mere som et autochokerproblem, hvis den starter fint når den er varm.

kf1
Frigear
Frigear
Posts:8
Joined:21. Apr 2015, 20:10

Re: Trækker dårligt

Post by kf1 » 25. Apr 2015, 18:08

Herpes wrote:Hvis du kan rykke karburatoren sideværs altså vippe den bare lidt side til side, så er din karburatorflange nok færdige. Det er 2 plader med gumme eller vulkanisering imellem. Hvis den er krakeleret i gummiet så skift den, da den kan trække falsk luft. Husk at rense fladerne af inden samling igen, ellers vil falsk luft igen være et problem.

Tror dog ikke det forklarer dit koldstartproblem. Det lyder mere som et autochokerproblem, hvis den starter fint når den er varm.
Det er ikke fordi den starter dårligt når den er kold. Men kan det muligvis falske luft, gøre at den trækker dårligere? Udstødningen er iøvrigt også lidt utæt, lyder som om det kommer fra forrøret efter manifolden.

janlarsen
5. Gear
5. Gear
Posts:1932
Joined:11. Mar 2008, 23:20
Location:Ringkøbing, Danmark
Contact:

Re: Trækker dårligt

Post by janlarsen » 26. Apr 2015, 09:13

Det med udstødningen er nok ikke hovedproblemet, men lidt indflydelse kan det dog have hvis der er en revne i manifolden ved en cylinder, der skal jo helst være samme modstand på alle. Derfor du vil se at mange costom byggede (mc med v motor specielt), tit har et ekstra sving på et af rørerene for at de skal have samme flow længde.
Falsk luft kan som nævnt sagtens være synderen, men det kan jo også værer andre ting, hvad har den egentlig kørt?
Har du tjekket for evt. tegn på revne i toppakning? Skum i olien, bobler i ekspensions beholderen(låget af ved kold motor og lidt gas mens den bliver lun), kraftig røg eller damp, stort forbrug af vand eller olie osv. i så fald få lavet en kompressions test.
Det kan også være tænding, har du tjekket rotor/dæksel og at tændingsledninger ikke er gamle og stive for så skift dem
Mvh Jan

kf1
Frigear
Frigear
Posts:8
Joined:21. Apr 2015, 20:10

Re: Trækker dårligt

Post by kf1 » 26. Apr 2015, 15:04

Hej Jan
Golfen er utæt ved samlingen mellem manifold og forrrøret, og ved mellem potten. Den larmer dog ikke så meget mere end hvis den var tæt, dog synes jeg at hvis den bliver belastet lidt fx. Fordi man sætter igang på en bakke eller noget, så bliver det lidt værre.
Ellers har den kørt ca. 184700 km. Den bruger ikke vand, og olie, selvfølgelig måske lidt olie, men hvad kan man forvente af en gammel bil. Bilen ryger ikke unødigt fra udstødningen, så tror ikke toppakningen er gået, har dog ikke tjekket det med ekspasionsbeholderen endnu.
Jeg har målt modstanden i tændrørs kablerne, de lå ca. På 5-6 ohm. Der stod vist på hætterne eller kablerne at det var 5 ohms, så det er vel okay?
Måske er det polerne inde i strømfordeler dækslet, som er irret lidt?

janlarsen
5. Gear
5. Gear
Posts:1932
Joined:11. Mar 2008, 23:20
Location:Ringkøbing, Danmark
Contact:

Re: Trækker dårligt

Post by janlarsen » 26. Apr 2015, 15:24

Hvis kablerne er gamle og det mindste stive! så skift dem dog, de koster jo ikke en bondegård. Hvis de er "skøre" inde i, bliver det tit først et problem når de bliver varme og metallet bevæger sig fra hinanden
Jo self ir/slid på kontakterne, i strømfordeleren, men tjek også for revner i dækslet, det set som regel som små tynde sorte streger inden i hvor gnisten kan trække ved det mindste fugt.
En gnist er jo ikke bare en gnist og vis noget af "krudtet" forsvinder undervejs mærkes det som udsæt eller nedsat trækkraft.
Og jo self larmer den mere i utætheder ved belastning, mere benzin/hårdere forbrænding mere støj ;)
Og den ee haløj der, har givet mange Golf mekanikkere grå hår i hovedet, flangen er et af de svage punkter selv det mindste hul/revne, men når det er ok og den er indstillet korrekt kører det godt nok, så det er jo ikke nødvendigvis der(men heller ikke usandsynligt :lol: )

Mvh Jan

kf1
Frigear
Frigear
Posts:8
Joined:21. Apr 2015, 20:10

Re: Trækker dårligt

Post by kf1 » 27. Apr 2015, 22:19

Hvordan skal tændrørenes farve se ud? synes da jeg skiftede dem, at de alle fire var gråhvide/hvide. Så går med en mistanke om at den ikke får nok benzin, og det forklarer måske hvorfor den ikke trækker så godt. 2EE karburatoren, kan man jo ikke ligefrem selv justere. Har dog en ide, den lyder måske meget primitiv. :lol: Kan jeg ikke blokere noget af indsugningshullet på luftfilteret, så den ikke kan suge så meget luft ind, og derved tvinges til at køre med lidt federe blanding. Jeg tænker lidt gaffa tape omkring enden af hullet ude ved enden af luftfilteret? :P Hvad siger i til det

Post Reply