Rat vibrerer
Mit rat vibrerer fra side til side ved lav fart,men det stopper ved højere fart.Jeg tjekkede akslerne og de virker fine,dog en smule olie midt på den ene manchet,men det var der allerede først på sommeren,så den har kørt sådan uden problemer lige siden.Dog virker min servo rem en smule slap,hvilket hyl ved skarp drejning også vidner om...kan det bare være den der skal strammes evt ?
Re: Rat vibrerer
kan være flere ting
styrekugle , bærekugle, en bøsning eller skævt dæk
styrekugle , bærekugle, en bøsning eller skævt dæk
Re: Rat vibrerer
Skæve dæk er det nok ikke for så ville den sikkert også ryste ved højere fart,jeg vil lige prøve at få strammet servo remmen. Man har jo også ramt en del huller her i vinter,så måske det også kunne være en afbalanceringen der er røget...
Re: Rat vibrerer
Har lige haft den på donkraft og hevet i hjulene og der er ingen slør heldigvis og for at få strammet servo remmen skal den nok lige på lift...
Re: Rat vibrerer
Der er en række skruer der skal løsnes, for at du kan stramme kileremmen. Det kan du godt gøre på perlestenene.
Men det bliver noget nemmere hvis du kan køre forenden op på et par bukke.
Den ene skrue sidder godt gemt under beslaget til generatoren. Der skal du bruge en 13top med ca 12 cm forlængerarm på.
Jeg har kørt med slap/forkert kilerem længe, når den skrider bliver styretøjet tungt, og ved stilstand drejer forhjulene i mærkelige rykvise bevægelser.
Jeg måtte løsne pumpen helt for at sætte ny kilerem på, det var en times arbejde.
Kileremmen kan spændes på 20min, lidt mere hvis du ikke får den op på et par bukke.
Jeg tænkte som det første, dækkene, de har en bule i karkassen.
Men de rystelser bliver bare værre ved højere fart, så det passer ikke rigtigt, som andre også skriver.
Jeg ville nu nok gå dækkene efter, evt skifte til sommerdæk, for at se om problemet så forsvinder.
Men det bliver noget nemmere hvis du kan køre forenden op på et par bukke.
Den ene skrue sidder godt gemt under beslaget til generatoren. Der skal du bruge en 13top med ca 12 cm forlængerarm på.
Jeg har kørt med slap/forkert kilerem længe, når den skrider bliver styretøjet tungt, og ved stilstand drejer forhjulene i mærkelige rykvise bevægelser.
Jeg måtte løsne pumpen helt for at sætte ny kilerem på, det var en times arbejde.
Kileremmen kan spændes på 20min, lidt mere hvis du ikke får den op på et par bukke.
Jeg tænkte som det første, dækkene, de har en bule i karkassen.
Men de rystelser bliver bare værre ved højere fart, så det passer ikke rigtigt, som andre også skriver.
Jeg ville nu nok gå dækkene efter, evt skifte til sommerdæk, for at se om problemet så forsvinder.
Jens Borchert Pedersen
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.
Re: Rat vibrerer
Jeg tjekkede også dækkene,da jeg havde den på donkraft og der var ikke noget.Sjovt nok så blev vibrationerne drastisk reduceret efter jeg havde fået drejet på hjulene.Der er stort set ingen rystelser nu ved ligeud kørsel,kun ved drejning,så måske hjulene stod en anelse forkert ,så det må bare være servo remmen der lige skal strammes går jeg ud fra.Jeg har ikke lige mod på den rep nede ved kantstenen,den ryger lige ud til automekanikeren,så tager det 10 min
Re: Rat vibrerer
Hvordan i alverden skulle en slap rem få indflydelse på rystelser ved lige ud kørsel pumpen arbejder jo kun når du drejer på rattet, og en slap rem vil ved drejning normalt enten hyle eller styringen bliver tung hvis den glider
Et skævt eller ubalanceret dæk kan sagtens give en vrikkende/rystende fornemmelse ved lav fart og så næsten forsvinde mærkbart når hjulet kommer i høje omdrejninger
Mvh Jan
Et skævt eller ubalanceret dæk kan sagtens give en vrikkende/rystende fornemmelse ved lav fart og så næsten forsvinde mærkbart når hjulet kommer i høje omdrejninger
Mvh Jan
Re: Rat vibrerer
De fleste veje her i Århus er elendige og ujævne,så den kan sagtens sejle lidt Og den hyler da også ved skarp drejning,samt at jeg også mistænker afbalanceringen,som jeg også tidligere var inde på.Dog har jeg før haft lignende symptomer,hvor stramning af servo rem afhjalp det...janlarsen wrote:Hvordan i alverden skulle en slap rem få indflydelse på rystelser ved lige ud kørsel pumpen arbejder jo kun når du drejer på rattet, og en slap rem vil ved drejning normalt enten hyle eller styringen bliver tung hvis den glider
Et skævt eller ubalanceret dæk kan sagtens give en vrikkende/rystende fornemmelse ved lav fart og så næsten forsvinde mærkbart når hjulet kommer i høje omdrejninger
Mvh Jan
Re: Rat vibrerer
Prøv at hør her når du kører lige ud dvs. uden rat udslag, kunne du for den sags skyld tabe remmen, det ville ikke få indflydelse før du begyndte at dreje på rattet, og så ville det bare betyde at du skulle have hårdere ved Mangler den derimod servo olie, ville du få små ryk i rattet når du drejer bare lidt på det.
Mvh Jan
Mvh Jan
Re: Rat vibrerer
Det er jeg klar over,men hvis du læser,hvad jeg skriver og HAR skrevet tidligere,så har jeg haft symptomerne før,hvor en stramning afhjalp problemet,men fortsæt endelig med dine gode rådjanlarsen wrote:Prøv at hør her når du kører lige ud dvs. uden rat udslag, kunne du for den sags skyld tabe remmen, det ville ikke få indflydelse før du begyndte at dreje på rattet, og så ville det bare betyde at du skulle have hårdere ved Mangler den derimod servo olie, ville du få små ryk i rattet når du drejer bare lidt på det.
Mvh Jan