Page 1 of 1

varm køler problem

Posted: 27. Jul 2014, 10:09
by dieselpower
Hej alle sammen.

Jeg er løbet ind i et varme problem med min 1,6 TD (SB 80hk), her i sommer varmen.
Min køler kan slet ikke følge med på grund af manglende køle kapacitet. Altså ude på landevejen og til nød også motorvejen kan den li med, med en lidt højere drifttemp end normalt. Men kører jeg ind på en tank efter en kold sodavand. Så stiger temp kraftigt og det tager ca 5-10 km at få temp nedad igen.

Vandpumpen og termostaten er kontrolleret og virker fint.

Jeg lavede en temperatur måling på køleslangerne og trykrørerne til intercooleren i forgårs:

ind på køler: 88 grader
retur fra køler: 65 grader

ind på intercooler: 75 grader
retur fra intercooler: 29 grader

Jeg kontrollerede så begge kølere i går for skidt / fluer. Der var kun ca 15 fluer i ribberne, men blæste dem alligvel igennem med trykluft og noget til min overraskelse væltede det ud med støv / vejsmuds af dem. Når jeg li ramte det rigtig.

Under den efter følgende test tur kunne den sagtens holde drift temp nede på normal, men hvis jeg holdt stille ( tissepause) Så kæmper den stadigvæk for at få temp ned igen.

Fakta:
motor har gået 266xxx km og er taget fra en donorbil, som i sit tidligere liv er blevet udsat for kølertætner (ala sort gummi - snask agtig noget)
inden mont i golf´en fik den sprit ny vandpumpe, termostat, tandrem og div pakninger / pakdåser.

SPØRGSMÅL:

Hvor står jeg..

Yderligere rengøring vask af kølerne udvendigt???
Kan køletætner "vandre" ud og til slamme min køler indvendigt??
I så fald, hvordan får jeg det ud igen??
Kan alm kølerrens fjerne det??
eller skal jeg i gang med en blanding af motorrens eller opvaske taps og citronsyre??

Mvh Allan.

Re: varm køler problem

Posted: 27. Jul 2014, 14:18
by Nomaden
Ny køler og skyld alt det snask ud af motoren så hjælper det nok.