strøm

Her kan du spørge om dagligdags teknik problemer du har med din Golf II
Slettet bruger
strøm

Post by Slettet bruger » 7. Aug 2005, 21:04

har i længere tid haft problemer med strømmen. Har snart prøvet alt - skiftet bundstykke, lavet den så meget omtalte stelforbindelse til knudepunktet ved sikringsboxen og ledet overalt. Det er en golf 2 1,6 td fra 91/92. Problemet er at der mangler strøm nårjeg starter bilen, dette er kun når den er kold, hvis bilen har været startet og er lidt varm så er der ingen ting. Jeg ligger mest mærk til det fordi at radioen ikke vil spille men viskeren køre også langsommer. Har lagt mærke til noget sjovt, ind i mellem har den strøm nok til at tænde radioen, men når lyset bliver tændt går radion ud, når lyset bliver slukket starter den igen og så kan jeg tænde lyset uden problemer.
Min mekaniker snakkede om at min ladelampe ikke virkede og det kunne være problemet, men hvordan kommer man til hele den lednings net.

Jan P
4. Gear
4. Gear
Posts:590
Joined:13. Sep 2002, 15:12

Re: strøm

Post by Jan P » 7. Aug 2005, 21:13

Har du prøvet at skifte batteriet?
Det kunne lyde som om det er defekt

[hr]Nu med GTD, under renovering
hallo hallo er det mig der sover?


pinky
5. Gear
5. Gear
Posts:937
Joined:3. Feb 2004, 23:05

Re: strøm

Post by pinky » 7. Aug 2005, 21:37

Ja det lyder godt nok meget som om at dit batteri er ved at være træt[:)]

Slettet bruger

Re: strøm

Post by Slettet bruger » 7. Aug 2005, 23:33

Skiftet batteri for ca. 3-4 måneder siden. Men det vaar godt nok et biligt bilka batteri til 300 kr.
Har været ved at måle lidt og voltne falder meget så snart at jeg tænder noget, bare kabine lyset kan få den til at falde ca 1 volt sådanne at den kommer ned på ca 10,80 volt.
Er der evt. nogen i nærheden af skive der har et ekstra batteri, så jeg kan få afprøvet terorien først.

Slettet bruger

Re: strøm

Post by Slettet bruger » 7. Aug 2005, 23:37

Har foresten fundet en ledning bag radioen, som der kommer strøm i når jeg sætter nøglen i, ikke noget med at dreje den først, men bare sætter den i. Er der noge der ved hvor den høre til.

Slettet bruger

Re: strøm

Post by Slettet bruger » 8. Aug 2005, 08:14

Ang. spændingen på batteriet så skal der være meget mere saft på den selv når kabinelyset er tændt. Ikke mindre end 12V.

Fatter ikke hvorfor din mekker taler om at ladelampen ikke virker. Det er kun en indikation for om den lader. Jeg ville tage voltmeteret og smække på batteriet, starte motoren og se hvad spændingen er. Både ved tomgang og ved lidt gas bare for at være sikker på at generatoren er omdrejninger nok til at lave fuld power. Hvis den ligger omkring de 14-14.4V så virker laderen fint. Hvis den ligger væsentlig under 14 så skal du have et godt kig på din generator. Tjek kullene for at se om de er slidte. Hvis spændingen ikke stiger når du får startet motoren, så lader den slet ikke.

Billige lortebatterier er livet ganske enkelt for kort til. Køb et nyt ordentlig batteri og smid det andet ud (eller lad det op med mellemrum og gem det i garagen som ekstra startbatteri hvis uheldet skulle være ude og du har glemt at slukke lyset en aften). Et svagt batteri bliver du rigtig træt af til vinter hvor bilen skal bruge endnu mere strøm for at starte.

Thomas

Slettet bruger

Re: strøm

Post by Slettet bruger » 8. Aug 2005, 09:39

Skiftede generator for et par uger siden. Godt nok så er det en 45 amp hvor det burde være en 65 amp, men den har jo fungeret fint med den gamle 45 amp's.
Den har dog det med at den ikke starter med at give fuld strøm, når bilen lige er startet, der giver den 10-12 volt, men efter en 5 10 min tid giver den fuld strøm på de 14 volt.

Oplevede noget mærkeligt der jeg rode med det nu her. Der kom røg op fra bunden af visker og blinklys armen. Har lagt mærke til det før, men har bare trukket lidt på skuldrene, men denne gang kunne jeg rigtig se hvor meget røg der kom.

Slettet bruger

Re: strøm

Post by Slettet bruger » 8. Aug 2005, 10:17

Det lyder ikke til at laderelæet/kullene på den generator er helt i top. Man kan være udsat for at tomgangen lige ved start er så lav at den ikke slår relæet til, men med lidt gas så skal den slå til og lade med fulde 14V lige fra starten. Hvis ikke, så er der noget galt.

Røg betyder noget!!! Det lyder til at du har noget kortslutning eller lign. dernede. Det kan meget vel være dit tændingsbundstykke der måske trænger til en ombytning.

Hvis du slukker alt (inkl motor) og hiver minuspolen af batteriet, hvor meget strøm går der så hvis du smider et amperemeter mellem den aftagne pol og minuspolen på batteriet? Hvis den står og trækker strøm når alt skulle være slukket, så har du samtidig en fejlstrøm der gør at dit batteri bliver tappet i løbet af natten. Hvis du trækker 1A og du kun har et 60Ah batteri, så kan du nemt se regnestykket for hvornår du måske er så langt nede på batteriet at der ikke er strøm til at starte.

adegn
5. Gear
5. Gear
Posts:1126
Joined:22. Nov 2004, 19:03

Re: strøm

Post by adegn » 8. Aug 2005, 11:40

Hmmm ja, når der kommer røg, er der jo nok noget der er varmt... Og dit strømforbrug skyldes jo så nok en eller anden kortslutning. Iflg franske bilers statistiker, kan sådan nogle jo føre til noget, der minder om et velvoksent Skt. Hans bål, så Du må hellere kigge til det inden Din Golf ødelægger god tysk kvalitets statistik... [:)]

Det er nok lidt svært at regne ud, hvor problemet er, men mål på strømforbruget og pil nogle stik af - et efter et (f.eks. kan Du pille visker og blinkarme af eller rive stikkenu ud omme bag i sikringsboksen). Når strømforbruget daler drastisk, ved Du jo så lidt mere om hvor problemet kan være.

Du har ikke fedtet med WD40 nede i bundstykket for at få bedre kontakt - vel? WD40 brænder ret godt...

Slettet bruger

Re: strøm

Post by Slettet bruger » 8. Aug 2005, 20:57

Selvfølig ja.
Har målt lidt mere på den og når jeg laver det der med stel forbindelsen, så trækker den så lidt som 0,03A og det må være så godt som ingen ting.
Prøvede noget sjovt. Når jeg tager stel forbindelsen af batteriet når motoren køre så stiger lade volten med det samme fra 10,80 volt til 14,2 volt. Nogen der har nogen indvendinger.

Med hendsyn til røgen så stammer det fra at der en af de plader der sider bag på visker armen der har fået stel og er blevet sveden.

Post Reply