Hvad sker der vis man kører tør for diesel ?

Her kan du spørge om dagligdags teknik problemer du har med din Golf II
hilper
3. Gear
3. Gear
Posts:150
Joined:27. Jul 2003, 23:37
Hvad sker der vis man kører tør for diesel ?

Post by hilper » 30. Jul 2005, 13:25

hej

Er det til at få liv i min G2 TD fra 86, hvis jeg skulle komme til at kører den tør for diesel ? Er det nok at hælde noget diesel på fra reservedunken og biler barer selv-udlufter eller hvad ?

Hvis der ligger vand i bunden at tanken, hvilket der sikkert gør, fremmer vel heller ikke ligefrem opstart ?

Er der nogle der har prøvet at kører tør ?


De 2 gange jeg har skiftet brændstoffilteret, har den selv-udluftet, dog hostede den noget 2. gang.

mvh Per

Bøg
Site Admin
Site Admin
Posts:4008
Joined:1. Jun 2004, 16:22

Re: Hvad sker der vis man kører tør for diesel ?

Post by Bøg » 30. Jul 2005, 14:06

Hvis den løber tør skal du gøre som på alle dieselbiler, holde speederen i bund imens du drejer nøglen, indtil motoren ikke hakker mere.

[hr]MVH
Kenneth Bøg Pedersen

Golffreak af natur.....[:)]

Mail/msn: kennethpedersen80@hotmail.com

hilper
3. Gear
3. Gear
Posts:150
Joined:27. Jul 2003, 23:37

Re: Hvad sker der vis man kører tør for diesel ?

Post by hilper » 30. Jul 2005, 14:20

hej Bøg

Dvs. den selvudlufter !

Har du prøvet at kører tør for diesel på en G2 D/TD ?

Da jeg var dreng, for 25 år siden, og boede på en bondegård i jylland, havde jeg ellers altid et farlig hyr med at få liv i traktoren igen når jeg var kørt tør for diesel. På den var jeg ude og løsne dieselrøret fra dysserne for at få luften ud.

Hvordan virker selvudluftningen egentligt på en G2 D/TD ?

mvh per

Sparks
5. Gear
5. Gear
Posts:4867
Joined:2. Feb 2004, 17:05
Contact:

Re: Hvad sker der vis man kører tør for diesel ?

Post by Sparks » 30. Jul 2005, 14:53

Hej!

Alle VW's nyere dieselmotorer (incl. Golf 2) skulle være selvudluftende. Systemet er integreret i pumpens konstruktion, den "moser" simpelthen luftboblerne tilbage til tanken gennem returrøret. [:)]

Det kan dog være en fordel lige at fylde filteret op med diesel, om ikke andet går opstarten lidt hurtigere. [8)]

Det er helt rigtigt, at det var et værre tabernakel at skulle lufte ud på ældre dieselmotorer, det gælder både traktorer, vare- og lastvogne samt stationære motorer.
Der var det afgjort en fordel at undgå at køre tanken tom... . [V]

M.v.h.
Sparks [;)]

[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund

Rettet af - Sparks - den 30. Jul 2005 14:54:27

Christian M
Site Admin
Site Admin
Posts:6310
Joined:15. Jan 2005, 11:34
Location:Frederiks (Viborg Danmark)

Re: Hvad sker der vis man kører tør for diesel ?

Post by Christian M » 30. Jul 2005, 15:09

har hørt nogen diesel biler det er farligt på der kan man vidst ødelægge pumpen ved det

[hr]ja her er svinet http://www.golf2.dk/index.php?action=bi ... bil_id=458

Skal du køre fra flokken skal der stå GTI på blokken

livet er forkort til peugeot, opel og ford

Sparks
5. Gear
5. Gear
Posts:4867
Joined:2. Feb 2004, 17:05
Contact:

Re: Hvad sker der vis man kører tør for diesel ?

Post by Sparks » 30. Jul 2005, 16:13

Hej Ice.dk!

Helt rigtigt - de moderne systemer kører med meget højere tryk end vores gamle. De kan derfor forstøve olien endnu bedre og er lettere at dosere indsprøjtningen helt nøjagtigt med. De tåler absolut ikke at køre tør, pumpen kan stå af pr. omgående - og den er mere end halvdyr.
[V][xx(][:(!]
M.v.h.
Sparks [;)]


[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund

Christian M
Site Admin
Site Admin
Posts:6310
Joined:15. Jan 2005, 11:34
Location:Frederiks (Viborg Danmark)

Re: Hvad sker der vis man kører tør for diesel ?

Post by Christian M » 30. Jul 2005, 16:15

så var det ik helt ved siden af men hvis sådan en står af så kommer penge pungen sq ud og flyve [:P] godt jeg ik øre sådan en ny diesel he he men en gammel benz der kan højst ryge en benzin pumpe eller 2

[hr]ja her er svinet http://www.golf2.dk/index.php?action=bi ... bil_id=458

Skal du køre fra flokken skal der stå GTI på blokken

livet er forkort til peugeot, opel og ford

Slettet bruger

Re: Hvad sker der vis man kører tør for diesel ?

Post by Slettet bruger » 31. Jul 2005, 01:45

Hey..

Jeg kørte tør ude på motorvejen en dag. Men jeg fyldte på fra reservedunken, og så startede den igen uden problemer. Det er en G2 TD..

MVH Rune

Slettet bruger

Re: Hvad sker der vis man kører tør for diesel ?

Post by Slettet bruger » 20. Oct 2005, 10:25

Ved godt det er et gammelt emne...
Min kæreste ringer til fyraften og siger at dieselen ikke bil starte. Hmm tænker jeg, den er garanteret løbet tør. Hun prøver så at starte den, mens jeg kan høre det i tlfen... Jo, den mangler diesel. Da der kun er 500m til en tank, siger jeg at hun skal prøve at starte den igen med speederen nede, og så skynde sig ned på tanken hvis hun kan holde liv i den. Hun får så gang i motoren (hostende)[:O] og med speederen i bund kan den lige humpe ned på tanken... hun fyldte den op, og derefter nul problemer. Godt med en gammel bil, at man lige kan høre hvad der er galt igennem mobilen, hihihi[:D] TAK VW GOLF [8D]

adegn
5. Gear
5. Gear
Posts:1126
Joined:22. Nov 2004, 19:03

Re: Hvad sker der vis man kører tør for diesel ?

Post by adegn » 20. Oct 2005, 22:53

Kørte en gang tør i min 1986 Diesel. Den luftede selv ud - og det tog ikke mere end 15-20 sek. på startmotoren. Der skal være noget i vejen med bilen i forvejen, hvis det ikke skal virke.

Gamle dieselmotorer (Bøg: som f.eks. en Massey Ferguson traktor fra slutningen af 1970'erne) var stensikkert ikke selvudluftende.

/Anders

Post Reply