Navigation i Golf 2 - Blaupunkt Travelpilot DX-R4
Hej, jeg har skaffet en Blaupunkt TravelPilot DX-R4 navigationsradio der skal monteres i min Golf 2. Jeg kan ikke finde tacho/speedometersignalet, og har fået opsnuset, at der skal monteres en "hall geber" for at få det til at virke. Ved ikke om det er korrekt. Er lidt på bar bund - er der nogle der har erfaring med dette?
Re: Navigation i Golf 2 - Blaupunkt Travelpilot DX-R4
Hej.
Tjaaaa - du kommer i alt fald til at lede længe efter et speedometersignal. Meget længe, endda, og desværre nok også forgæves. Speedometeret på vores gode, gamle Golf'er er drevet mekanisk via et kabel, og din nyindkøbte radio/navigator skal nok helst have et elektrisk signal for at virke efter hensigten. Rigtig mange nyere biler har elektrisk drevet speedo, men i 1991, da vores "yngste" Golf 2'ere forlod fabrikken, var den slags ikke lige standard. [V]
Hvis det overhovedet kan lade sig gøre rent teknisk (og alt kan jo i princippet lade sig gøre...) er en hall-giver løsningen. Sådan en lille dims er en slags elektrisk kontakt, som udsender impulser i takt med at vognens hastighed stiger eller falder. Som regel noget med en magnet og en spole. [|)]
Hvor du lige finder sådan en, og hvordan den rent mekanisk kan skydes ind på speedometerkabeelet, kan jeg desværre ikke hjælpe dig med. Jeg gætter dog umiddelbart på, at det ikke bliver nogen helt let operation. [:|]
Held og lykke med det, m.v.h.
Sparks [;)]
[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund
Rettet af - Sparks - den 18. Jan 2010 13:08:18
Tjaaaa - du kommer i alt fald til at lede længe efter et speedometersignal. Meget længe, endda, og desværre nok også forgæves. Speedometeret på vores gode, gamle Golf'er er drevet mekanisk via et kabel, og din nyindkøbte radio/navigator skal nok helst have et elektrisk signal for at virke efter hensigten. Rigtig mange nyere biler har elektrisk drevet speedo, men i 1991, da vores "yngste" Golf 2'ere forlod fabrikken, var den slags ikke lige standard. [V]
Hvis det overhovedet kan lade sig gøre rent teknisk (og alt kan jo i princippet lade sig gøre...) er en hall-giver løsningen. Sådan en lille dims er en slags elektrisk kontakt, som udsender impulser i takt med at vognens hastighed stiger eller falder. Som regel noget med en magnet og en spole. [|)]
Hvor du lige finder sådan en, og hvordan den rent mekanisk kan skydes ind på speedometerkabeelet, kan jeg desværre ikke hjælpe dig med. Jeg gætter dog umiddelbart på, at det ikke bliver nogen helt let operation. [:|]
Held og lykke med det, m.v.h.
Sparks [;)]
[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund
Rettet af - Sparks - den 18. Jan 2010 13:08:18
Ja, der skal tilsyneladende hall geber til. Der er en del man kan bestille hos VW, der kommer fra GTI'en, man åbenbart kan eftermontere. Der må være nogle der har monteret sådan en eller et navianlæg på den måde...
jeg købte sådan en bandit hos lange-jørgensen i odense... ca 400 kr skal sidde mellem spedokabel og gearkasse faktisk en form for mellenstykke...
[hr]kig jettaèn http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=422508
www.golf2.dk
www.golf2.dk
Sparks>> Du glemmer vidst de modeller, der kom med Digifizz. Tror det bliver tilsvarende svært at få digifizz til at virke med mekanisk træk, så der må kunne fåes noget, som AllanT også skriver
Hej Allan.
Dvs. delen indkøbt, monteret og derefter tacho-signal til brug for navigation?
Har du reservedelsnr?
Tak.
Dvs. delen indkøbt, monteret og derefter tacho-signal til brug for navigation?
Har du reservedelsnr?
Tak.
Hej MK.
Næh, jeg har nu ikke glemt dem helt, men jeg må da indrømme, at jeg ikke tænkte på dem i denne forbindelse... . Men som jeg skrev: de elektroniske spedometre var ikke ligefrem standard i 1991 - og Digifizz-modellerne var da vist ikke lige de allermest almindelige Golf'er, var de...? [:D]
Men hvis hall-giveren fra Digifizz'en kan bruges her, og hvis de overhovedet er til at opdrive endnu, ja, så var det da nok en mulighed, der burde undersøges. [:)]
M.v.h.
Sparks [;)]
[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund
Rettet af - Sparks - den 18. Jan 2010 22:05:02
Næh, jeg har nu ikke glemt dem helt, men jeg må da indrømme, at jeg ikke tænkte på dem i denne forbindelse... . Men som jeg skrev: de elektroniske spedometre var ikke ligefrem standard i 1991 - og Digifizz-modellerne var da vist ikke lige de allermest almindelige Golf'er, var de...? [:D]
Men hvis hall-giveren fra Digifizz'en kan bruges her, og hvis de overhovedet er til at opdrive endnu, ja, så var det da nok en mulighed, der burde undersøges. [:)]
M.v.h.
Sparks [;)]
[hr]Klamp & Fusk FApS
Frederikssund
Rettet af - Sparks - den 18. Jan 2010 22:05:02
Nej de var ikke de mest almindelige, men de var der [;)]
Men ja, det er ikke til at vide, om hall giveren stadig kan opdrives, men ellers kan den vel skaffes et sted i golfens moderland. [:)]
Men ja, det er ikke til at vide, om hall giveren stadig kan opdrives, men ellers kan den vel skaffes et sted i golfens moderland. [:)]
problemet er hvis du sætter en giver til en digifizz i gearkassen, så ryger dit kabel til spedometeret.. du skal enten ha fat i en giver skydes ind på kablet, eller en der sidder på en ene trækaksel.. ud til nærmeste velassorteret autoelektrikker eller biltilbehørs butik og få en snak med dem..
[hr]/Michael
NUBLIRDETVILDT
[hr]/Michael
NUBLIRDETVILDT
har desværre ikke noget nummer mere... men prøv og tage kontakt til lang jørgensen i odense de kan nemlig godt hjælpe dig med alle dine spørgsmål....
www.golf2.dk
www.golf2.dk