1.8 RP motor med startbesvær.

Her kan du spørge om dagligdags teknik problemer du har med din Golf II
Post Reply
Safari
1. Gear
1. Gear
Posts:38
Joined:21. May 2014, 00:05
Location:Nyborg
1.8 RP motor med startbesvær.

Post by Safari » 31. Dec 2014, 15:06

Min golf 2 med RP Monopoint indsprøjtning vil ikke starte efter nogle dages stilstand.

Det hjælper at batteriet er fuldt opladet.

Symptomerne er at den er helt død.
Der er gnist på tændspolen, der kommer benzin.
Når jeg drejer tændingsnøglen om til start kører startmotoren fint rundt, men absolut ingen liv.
Jo en gang imellem kommer der et puff nede fra udstødningen som om tændingen står helt forkert.
Den giver også et puff når jeg slukker med tændingsnøglen.

Når jeg endelig får den i gang så kører den meget ujævnt og skal startes med gaspedalen næsten på fuld gas.
Efter nogle sekunder kommer den rigtigt i gang og kører helt jævnt.


Dog ikke her i dag.
Når den springer i gang og kører ujævnt, oser den som skorstenen på en gammel færge, ud af indsugningen.

Men efter et par genstarter, uden at jeg bruger gaspedalen, så kører motoren helt normalt.

Jeg har prøvet en anden motorstyring og at andet tændingsmodul. Ingen forskel.

Motoren melder ikke om fejl når jeg udlæser fejlkoder
Jeg mistænker hallgiveren.....

Jeg har ikke checket wacuum slanger, men de og gummiflangen blev skiftet for ½ år siden.

Nogen der har en ide om hvor problemet er?
Jens Borchert Pedersen
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.

jørgen
5. Gear
5. Gear
Posts:966
Joined:23. May 2010, 22:01

Re: 1.8 RP motor med startbesvær.

Post by jørgen » 31. Dec 2014, 16:56

tændspolen

golf1985
4. Gear
4. Gear
Posts:440
Joined:22. Jun 2007, 10:39

Re: 1.8 RP motor med startbesvær.

Post by golf1985 » 31. Dec 2014, 17:44

er ret sikker på at det er din tænding du skal have set på.Hvis strømfordeler og rotor er i orden kunne jeg godt mistænke hall giver for at være def

Safari
1. Gear
1. Gear
Posts:38
Joined:21. May 2014, 00:05
Location:Nyborg

Re: 1.8 RP motor med startbesvær.

Post by Safari » 31. Dec 2014, 18:03

Jeg er også henne i tændingen.
Men tændspolen? Den kan trække 15-20 mm gnist fra midter kablet. Det der går direkte ud fra tændspolen.
Men nu det er nævnt, så er det en tynd gnist, Men den er der.

Hallgiver burde da meldes som fejl når jeg udlæser fejlkoder, hvis den var defekt. Motorstyringen melder 4444 - alt OK.

Den vil jo gerne starte på et helt opladet batteri. Men et halvfladt der vil den ingenting.
Det kunne jo godt være tændspolen.....
Jeg har en anden spole, så det skal prøves, når tømmermændene alligevel skal have lidt frisk luft i morgen :)
Godt nytår.
Jens Borchert Pedersen
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.

Safari
1. Gear
1. Gear
Posts:38
Joined:21. May 2014, 00:05
Location:Nyborg

Re: 1.8 RP motor med startbesvær.

Post by Safari » 4. Jan 2015, 20:13

Nå en anden tændspole gjorde ingen forskel.
Den er stadig svær at starte.

Bundstykket/nøgle tror jeg er OK, for jeg hentede strømmen direkte fra batteriet uden om bundstykket.
Stadig startbesvær.

Med et fuldt opladet batteri så starter den som en mis.
Tændrørene var ret slidte, så nu har den fået nye tændrør og nye tændkabler.
Så venter jeg og ser hvordan den opfører sig.
Jens Borchert Pedersen
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.

reserve
5. Gear
5. Gear
Posts:764
Joined:21. Apr 2010, 03:34

Re: 1.8 RP motor med startbesvær.

Post by reserve » 12. Jan 2015, 16:47

Er der nyt?

Har nemlig selv en RP som ikke vil starte nu.

Er det mulig at udlæse fejlkode uden at motoren er igang?

Safari
1. Gear
1. Gear
Posts:38
Joined:21. May 2014, 00:05
Location:Nyborg

Re: 1.8 RP motor med startbesvær.

Post by Safari » 15. Jan 2015, 03:56

Nej Motoren skal køre før du kan udlæse fejlkoder.
Jeg har lavet en guide der gør at du kan bruge et multimeter (voltmeter) i stedet for løsningen med en led og ne modstand. Multimeteret kan købes for kr25 i silvan f.eks.

Har du styr på de sensorer, og andet, der skal være iorden før motoren vil køre.
  • Temperatursensoren ude foran. En blå prop i kølevandet.
    Testes i kogende vand, med et ohmmeter.
    Min fejlede, hvorved motoren tror der er 40graders frost. Autochokerfunktionen overkompenserede med ret meget benzin.
  • Luftmængdemåleren under luftfilteret nede ved dysen i karburatoren.
    Svær at teste, lån en anden, hos mig ..... Det er bare en flange der skal skiftes.
  • Tomgangs servoen uden på karburatoren
    Stik hovedet ned i karburatoren når en anden sætter tænding på. Den skal flytte på sig.
  • Speederpositionsmåleren. (Min havde en knækket ledning her. Det hjalp MEGET at lave den)
    Marker positionen, løsne skruer, og drej på den. Tomgangsservoen følger med.
  • Hallgiver nede i strømfordeler.
    Pas - ved ikke hvordan du tester den
  • Tændingstidspunktet
    Stroboskob lampe og hullet lige over gearkassen.
  • Tændspolen er også vigtig.
    Skal trække en gnist på over 20mm længde.
  • Og ikke mindst tændrørene. (Er de NGK kan de godt drille.)
  • Vacuum slangerne,
    især den til bremseforstærkeren kan snyde, skift den ud.
  • Gummiflangen under karburator
    Kan også være utæt, skift den ud.
  • Lambda sonde
    Men den er mindre vigtig, den starter villigt og køre pænt uden sonde.
  • Fødepumpen nede i tanken, er også vigtig.
    Den har jeg måttet skifte da pumpehjulet var gået løs af akslen.
  • Højttryksfilteret under bunden af bilen
    Har jeg også skiftet.
Så kan jeg heller ikke lige komme på mere du skal kontrollere.

Sensorerne skal virke på en RP motor, men så er det nu en dejlig motor med masser af kræfter i overskud.

Et fuldt opladet batteri letter også starten.
Jeg har den billige lader fra Aldi. Viser den kun 2 af 5 streger i displayet, så har jeg startproblemer.
Men med ½times opladning, så starter motoren fint....

Der er det nye, at jeg har skiftet tændrør og tændkabler, og batteri. Batteriet var klappet sammen.
Nu starter den rimeligt let hver gang.
Jens Borchert Pedersen
Golf2 1,8 Monopoint årgang 1991.

reserve
5. Gear
5. Gear
Posts:764
Joined:21. Apr 2010, 03:34

Re: 1.8 RP motor med startbesvær.

Post by reserve » 29. Jul 2015, 13:02

Hej Safari,

Først en stor undskyldning for ikke at responderer
på dit meget grundige svar med mulig fejlliste. :oops:

Det er kæresten der har kørt i vognen, og den har egentlig startet ok.
Ikke fantastisk hurtig, men efter 1-2 sekunder.
Vognen har i den tid vi har haft den altid gået ujævn i tomgang.

Nu er der så sket det, at den ikke vil starte kold, uden den får lidt tryk på speederen.
Før var det sådan bilen ikke ville starte hvis man trykkede speederen ned,
og det er jo det normale kan jeg forstå. Når først vognen er varm starter og går den normal.

I kold tilstand (15 grader) målte jeg en modstand i den blå føler på ca. 4500 ohm.
Den røde temperaturkontakt er sluttet i kold tilstand=som det skal være.

Der er for 1½ år siden skiftet tændrør, og benzinfilter

reserve
5. Gear
5. Gear
Posts:764
Joined:21. Apr 2010, 03:34

Re: 1.8 RP motor med startbesvær.

Post by reserve » 2. Aug 2015, 07:57

Nu har jeg så målt på et par andre blå temperaturfølere. Jeg kender ikke den præcise temperatur, men ca. 20 grader, og de sad i biler der starter let.

På den ene var modstanden ca 12000 ohm, og den anden var ca. 8000.

Så jeg tvivler på at problemet er med den føler.

Post Reply