Montering af relæ til forlygter

Slettet bruger
Montering af relæ til forlygter

Post by Slettet bruger » 3. May 2005, 21:26

Der er mange der er trætte af det lys der er på en Golf2, men der er heldigvis en let og billig måde at løse det på. Man kan ved Biltema købe et komplet relæ-sæt (varenummer 42-680) der forbedre lyset fra forlygterne væsentligt.

Denne guide er skrevet til montering på en G2\'er med 2 forlygter, jeg er ikke klar over om der er nogle ting der skal ændres i forbindelse med monteringen når der er 4 forlygter.

- Afmonter stel forbindelsen og + forbindelsen på batteriet.
- Monter plus-kablet på relæsættet (kraftigt rødt kabel med kabelsko) på plus-stikket på batteriet, der evt kan monteres igen
- Afmonter H4 stikkene på begge forlygter.
- På samme side som batteriet montere du H4 stikket fra relæsættet på H4 stikket fra forlygten.
- Den \'anden\' ende af relæsættet trækkes over i modsatte side, og H4 stikket kobles på forlygten derovre.
- Stelforbindelserne på begge forlygter skal monteres (kort sort kabel), jeg brugte blot en af monteringsskruerne til fronten, der er allerede kabel-sko monteret der passer.
- Batteri-skoene monteres igen, plus først derefter minus.
- Start bilen og test at begge lygter virker (inkl langt lys)
- sluk bilen
- monter relæet et passende sted (her mangler sættet så en bolt+møtrik til at sætte det fast med)
- Strips kablerne fast (specielt det der går fra venstre til højre side af bilen)
- Pak evt. begge H4 stik (inkl. samlingen) ind i en plastikpose der tapes sammen, således at fugt ikke kan trænge ind.
- Nyd det næste gang du køre i mørke, du har fået (min personlige oplevelse) 25% mere lys på vejbanen!

Beregningerne (for at bevise at praksis og teori hører sammen i dette tilfælde) kombineret med målinger før og efter:

Jeg havde 11.7V på forlygterne før jeg monterede sættet (og 13.8V på batteriet). De nye målinger giver 13.3V på forlygterne.

Tab før jeg monterede sættet:
Spænding på forlygter: 11,7V
Spænding på batteri: 13,8V
Effekt: 55W
Strøm: 55W/13.8V = 4A
Spændingstab pga. kabler, kontakter mv: (13,8 - 11,7) 2,1V
Effekttab i kabler: 2,1V * 4A = 8,4W
Reel effekt over pærerne: 55W - 8,4W = 46,6W!

Tab efter jeg monterede sættet:
Ny spænding over lygterne: 13,3V
Spændingstab pga. kabler samt relæ: (13,8-13,3) = 0,5V
Effekttab i kabler+relæ: 0,5V * 4A = 2W
Reel effekt over pærerne: 53W

Post Reply