Skift af baghjulslejer

Massimo
3. Gear
3. Gear
Posts:283
Joined:12. Aug 2007, 19:32
Skift af baghjulslejer

Post by Massimo » 7. Apr 2008, 21:05

Først skal det siges at dette er sådan jeg har gjort og jeg tager intet ansvar for hvad der nu måtte ske. Men skriv endelig hvis i har ris/ros eller forslag til ændringer i guiden.

Værktøj jeg har brugt:

Donkraft

Hjulnøgle

papegøjetang

topnøglesæt

skævbider

Dorn

skruetrækker

hammer

Dele:

Hjullejesæt købt hos thansen (Anbefales ikke! De går i stykker for et godt ord. Køb bedre kvalitet)


Under hele forløbet bør der ikke spares på fedt, hellere for meget end for lidt.


Afmonter først dækket.

1: Afmonter derefter fedtkoppen, dette er nemt at gøre med papegøjetangen.

2: Fjern splitten og låseringen

3: Nu skal du løsne møtrikken og fjerne den skive der sidder bag.

4: Nu kan du fjerne det lille leje.

5: Så skal du afmontere tromlen (huske at løsne håndbremsen hvis den er trukket) og bruge
en skuetrækker til at fjerne den sorte pakdåse på bagsiden.

6: nu er det store leje lige til at pille ud.

7: Tag der efter noget papir og tør det gamle fedt af.

8: Da jeg ikke har en presse, brugte jeg en dorn og en hammer til at banke ydre ringen af lejet ud, sørg for at banke lige meget på hver side så det kommer så lige ud som muligt.
Men man skal være opmærksom på ikke at ødelægge lejeskålen med dornen.

9: Når de nye ringe skal sættes i er der vigtigt at finde noget med samme diameter og så derefter banke ringen forsigtigt på plads. I mit tilfælde blev det en 28 og 38 mm top.

10: Giv lejet en ordentlig gang fedt og sæt det i, det kan kun sidde på en måde monter derefter pakdåsen.

11: Monter tromlen og sørg for at der ikke er kommet fedt på indersiden af tromlens slidbane da du derefter vil få svært ved at bremse.

12: Giv det lille leje en ordentlig omgang fedt og monter dette.

13: Sæt skiven på.

14: Sæt møtrikken på og spænd den på men ikke for hårdt ellers skal du skifte leje igen inden længe.

15: Sæt låseringen på og klip splitten af i passende længde.

16: Monter fedtkoppen gerne med masser af fedt i og du er færdig.

God arbejdslyst.!

Post Reply