Skift af bremseklodser og skiver

adegn
5. Gear
5. Gear
Posts:1126
Joined:22. Nov 2004, 19:03
Skift af bremseklodser og skiver

Post by adegn » 6. Aug 2006, 22:18

Brug værktøj af god kvalitet - især umbraconøglen er vigtig her. Køb f.eks. nogle af Chrom Molybdæn til luftværktøj. De er kanon hårde. Brug dog ikke luftværktøj men sæt dem på en alm topnøgle. Når de sættes ind i boltenes kærv, kan man give nøglen tre hårde og velplacerede slag med en hammer. Så ryger de helt på plads og samtidig løsnes skruen en smule. Træk dem så ud vha. topnøglen.

Vip kaliprene ud og hæng dem op i fjederbenet med ståltråd eller strips så bremseslangen ikke bliver strukket. Tryk stemplet tilbage i kalipren med fingrene (går det stramt er en stor vandpumpetang en glimrende hjælp).

Nu kan skiven fjernes. Skiven er arreteret med en lille skrue, der elsker at knække. Det er irriterende når den gør det, men den er ikke livsnødvendig. Prøv at undgå det ved at sætte en skruetrækker af god kvali i skruens kærv. Slå så hårdt på skruetrækkeren et par gange og drej skruen ud.

Undersøg kalipret. Der må IKKE løbe nogen form for væske ud. Gummipakningen SKAL være intakt.

Undersøg gliderne der sidder inde i gummiet omkring boltene, der holdt kalipret på plads. Disse glidere SKAL kunne bevæge sig frit ud og ind. Kan de ikke det, skal Du skifte gummierne, plastikstykkerne og gliderne. Her skal Du huske at smøre gliderne godt med siliconefedt.

Undersøg bremseslangerne. Der må ikke være ridser i gummiet.

Så skal der gøres rent.

Bremsearbejde er et arbejde, der kræver absolut renlighed. ALLE anlægsplader skal nu renses. Det kan gøres med en stålbørste. Du skal rense navet, så det er absolut fri for rust. Skinnerne hvorpå klodserne kører skal renses.

Det er vigtigt at Du ikke puster rent med en luftpistol. Bremsestøv er nemlig usundt at få i lungerne. Rens f.eks. med vand med stærk sæbe.

Rens den ny skive med rensebenzin eller lign. og monter den på navet. For at undgå at den ny skrue vokser fast, kan Du give den en smule kobberfedt i gevindet. Overdriv ikke med kobberfedtet her.

Smør et fint lag kobberfedt på de flader hvor klodserne skal køre. Monter fjedrene fra bremsemonteringssættet samt klodserne på skinnerne.

Monter kalipret. Smør gevindet på de to ny skruer med en smule kobberfedt inden de skrues i.

Når Du er færdig, skal Du køre en lille runde i bilen i tørvejr. Kør langsomt og brems forsigtigt først. Væn Dig til de ny skiver, der ikke bider så godt på de første 10-20 km. Undgå muligst situationer hvor katastrofeopbremsninger bliver nødvendige de første 1000km. Sådanne opbremsninger kan gøre de ny skiver skæve. Undgå ligeledes vandpytter ved varme skiver i starten.

Køb skiver af god kvali. Ligeså vigtige er klodserne. Spares der her kan de ny dele hurtigt blive ødelagte. Dårlige klodser varmer skiven ekstremt op og øger risikoen for skæve skiver.

Post Reply