Skift af gløderør på JP motor

BagManden
4. Gear
4. Gear
Posts:340
Joined:12. Oct 2004, 01:47
Skift af gløderør på JP motor

Post by BagManden » 24. Jul 2005, 23:02

Guide til skift af gløderør på G2 1.6D - Motorkode JP

Disse matialer skal du brug:

4 stk gløde rør

Keramisk fedt
Et lille stykke fint smaglelade
Værktøjsliste:
17,12,10 & 8mm stjernegafel nøgler
8 & 12mm top
150mm forlænger
Topnøgle


Step by step:
1. Med den 10mm stjernegafelnøgle skruer du kablet af minuspolen.

2. Med den 17mm stjenegafel nøgle løsner du alle omløberne på brændstofrørne og tager disse rør af. For at gør dette skal du tage første overløbsslange af. ( Den der sidder ved cylinger 1 og over på brændsdtofpumpen )

3. Med den 8mm stjernegafelnøgle løsener du de 4, 5mm møtriker der sidder på de gamle gløderør. Start ved 4. cylinger ( bag pumpen ).
Der er ikke meget plads, men tag det stille og roligt.

4. Når du har skruet de 4 møtrikker af. Piller du den lange kobberskinde af og puser de flader af som har kontakt til gløderørne, med smagleladet. Så de er fine blanke.

5. Med den 12mm stjernegafelnøgle løsener du det gløderør der sider ved 4. cylinger. Og piller det det ud.

6. Tag et nyt gløderør, og smør lidt keramisk fedt på det store gevind. Og skrue det i igen. Skru de første omgange gevind ind med firgnerne så du er sikker på at gevindet
har ordenligt fat og ikke går skrævt i, der efter kan du gå vider med stjernegafelnøglen til det sidder godt stremt.

7. Gør som punkt 6 på de næste 3 gløderør. Bemærk hvordan du tager gløderøret ud af motoren når det er løst, især ved cylinger 3, det er samme måde du sætter det i igen. Der er stadig ikke meget plads alle steder. Ved cylinger 1 og 2 kan du bruge den 12mm top.

8. Smør lidt fedt på alle de 5mm gevind.

9. Sæt kobberskinden på igen, med møtrikkerne . Ved cylinger 4 er det svært at får møtrikken på, men gør sådan. Put noget fedt på spidsen af pegefingeren, venster hånd, sæt møtrik fast i det. Stil dig på hjørerside af bil og stik hånden ned bag pumpen og få møtrikken til at fange. Ved cylinger 1 og 2 kan der igen bruges topnøgle.

10. Sæt brændstofrørne på igen. Start med at få alle omløberne til at fange gevindne inden du spænder dem til. Undlad at spænde omløberen helt til ved 1. cylinger. overløbsslangen til 1. cylinger og pumpen sættes på igen.

11. Forbind minus på batriet igen.

12. Læg en klud omkring brændstofrøret og omløberen ved cylinger 1.

13. Sæt dig ind, og start motoren. Den kan godt være lidt svær at få liv i den, men den skal nok komme.

14. Spænd omløberen ved cylinger 1 igen. Pas på der bliver pumpet diesel ud.

15. Kontroler at der ikke kommer diesel ud nogen steder. Og køre en lille test tur og nyd din golf.
Denne guide har skrevet efter jeg selv har gjort som beskrevet. Det tog mig ca. 1½ time. Og virkede fint.

K. Kay alias BagManden, den 3/4-05
KKay@Mail.dk

Post Reply