HU i handskerum...

Slettet bruger
HU i handskerum...

Post by Slettet bruger » 20. Nov 2005, 00:40

Headunit (HU) i handskerum.

Forord:
Guiden fortæller om fremstilling af panel for montage af Headunit i handskerummet. Jeg tager intet ansvar for guidens indhold eller funktion, men det sidder i min bil - og virker! Læs hele guiden igennem för du går igang.

God fornöjelse med projektet...

Materialer:
MDF-Plade 12mm.
Stiksav/rundsav
Bor 3mm.
Bor 5mm.
Bor 12mm. Eller efter kontakt störrelse
Hulbor 40mm.
Skruemaskine
Sandpapir, korn 150 eller derover
Fræser
Fræserjern: D10x30xS8mm.HW.
Spraymaling, sortmat
Maling, hvid
Dioder, 3mm. med rammer, 6 stk.
Kontakter, 3 stk.
Indbygnings sikringer, 3 stk.
Ledning, farve efter eget valg
Pensel, fin - 2mm. eller derunder
Pap
Tape evt. malertape
Hobbykniv
Stiftblyant og-/eller tuschpen
Silikonelim
Fugepistol
Skruemaskine, bit til skruetypen du anvender
3 stk. skruer, 3,5x25mm.

1.1.
Start med at finde din Haynes vedligeholdelsesbog frem, hvis du ikke da ikke lige formår at afmontere hele instrumentbordet i din Golf. Du skal nemlig afmontere hele instrumentbordet for at få dit handskerum ud, med mindere du har et såkaldt - blödt - instrumentbord. Her kan handskerummet tages direkte ud - har jeg fået fortalt!?

Nu er handskerummet ude. Se billede-->

1.2.(Dette punkt er ej nödvendigt, men gör monteringen MEGET lettere)
Når du har fået gravet handskerummet ud af bilen, skal du lirke toppen af kassen. Den er punktlimet på samt stöttet af tre små tapper som sidder på kanten - en tap på henholdsvis venstre, höjre og bagerste kant.

2.
Start med at ligge din HU ind i handskerummet for at göre dig en forestilling om HUens placering i dette. Se billede-->

3.
Lav en skabelon af pap. Tilpas denne så den passer korrekt i handskerummet. Se billede-->

4.
Tegn evt. dit eget design af HU-panelet på papskabelonen.

5.
Læg papskabelonen på MDF-Pladen, tegn ned og sav ud. Brug stiksaven, men hvis du har en rundsav så brug denne. Vær opmærksom på at bund og top af MDF-panelet helst skal saves ud i vinkel - 15°. Se billede-->

6.
Tegn dit design på udsavede MDF-Plade. Slib kanterne med sandpapir. Se billede-->

7.
Brug 3mm. boret til at bore styrehuller for alle kontakter, dioder og panelsikringer, markeret med röde pile på billede. Bor derefter ud med 5mm. bor til dioderammerne. Og 12mm. bor til kontakter og panelsikringer. Brug 12mm. boret til at bore et hul i hvert hjörne indenfor det område hvor IDE-rammen/HUen skal være monteret. Det vil lette udsavningen efterfölgende. Se billede-->

8.
Brug fræseren til at fræse forsænkninger til kontakter og panelsikringer. Se billede-->

9.
Sav ud til IDE-rammen. (Den ramme som holder HUen)

10.
Kontrollér at din panelplade er korrekt udskåret. Kontrollér ligeledes at HU og IDE-rammen kan sidde i panelpladen. Lav kontrolstreger med tucsh eller blyant, så du altid kan sætte panelet ned samme sted i handskerummet. Se billede-->

11.
Giv panelpladen den förste omgang maling med den sorte spraymaling. Giv pladen et passende lag maling, jeg har vist 4-5 lag maling på min plade.

12.
For at der skal kunne komme kabler til og fra HUen, skal du nu lave huller for dette. Tag hulbor 40mm. bor ud som på billedet. Er du ej i besiddelse af hulbor, brug da stiksav. Ved stiksav; bor et hul med 12mm. boret, herefter saver du et passende hul med stiksaven ud fra dette. Se billede-->

13.
Du skal nu male teksten til dine kontakter. Brug hvid maling og tynd pensel. Se billede-->

14.
Find kontakter, dioder og panelsikringer frem - disse skal installeres nu. Se diagram-->

15.
Nu skal panelet monteres i handskerummet. For at HUen ligger korrekt i handskerummet skal du lave en lille hjælpeklods. Jeg havde kun Mahognitræ, men fyr er helt udemærket. Sæt hjælpeklodsen fast med 3 skruer nedefra, bor for med 3mm. boret så plastikken ikke knækker for skruernes kraft. Målene på hjælpeklodsen kan du se vha. billede. Se billeder-->

Jeg har envidere brugt silikonelim til at lime panelet fast i handskerummet. Brug dine kontrolstreger fra punkt 10, til at sætte/lime panelet fast det korrekte sted i handskerummet. Jeg havde dog kun brun silikonelim, men det bliver renset så det ikke kan ses. Se billede-->

16.
Nu skal du montere handskerummet i instrumentbordet igen. Tilslut ledninger fra handskerummet, el og Hi-Fi kabler. Montér instrumentbordet igen.

VIGTIGT - Vær opmærksom på at alle strömförende ledninger også skal have en sikring så tæt på batteriet som muligt. De sikringer som sidder i HU-panelet er mest et designkrav fra min side.

17.
Du er nu færdig. Se billede--> Mangler pt. men kommer...

Post Reply