Dør paneler til 16,5 cm

Slettet bruger
Dør paneler til 16,5 cm

Post by Slettet bruger » 27. Jul 2005, 23:13

Jeg vil her beskrive hvordan jeg har bygget dørpaneler så der kan komme en 16 cm enhed i døren,så lyden bliver så perfekt som mulig,der kan selv også sættes 2 eller flere enheder i,så skal man bare lave flere ringe...

1 Man afmontere dørbeklædningen( kan de fleste vist)
2 Jeg har valgt at bruge 12mm mdf til bundplade,som jeg så har skåret ud i den form jeg nu syntes jeg vil ha,den kan man så lave som man selv syntes,så er der skåret et hul så enheden´s magenet kan være der...
3 Så skære man nogle ringe ,her valgte jeg 16mm mdf har så valgt 2x16 og 1x12 mm selvf kan der leves flere ,men kan også vælge at kun bruge 1 eller 2...alt efter hvor dybt enheden stikker...jo flere jo bedre for så laver man et lille tryk kammer til den..
4 ringene har jeg limet og skruet sammen,brugte TRÆ lim...og de er så skruet fast på bundpladen ..
5 Så her jeg fyldt tætningsskum på der hvor jeg vil ha skrå sider,og måske lidt form ..igen er det kun fantasien der sætter grænser...når det har hærdet i nogle timer ,kan det skæres til med nedstryger klinge,og slibes med sandpapir til det har den form man nu ønsker...(husk at slibe kanterne på bundpladen også til senere når der skal glasfiber væv på)
6 Når så skummet er tilpasset,skal der lægges glasfibervæv på (kan købes ved en skibsbygger) man kan selvf også vælge filt,stof,læder eller hvad man nu ønsker...Men jeg har valgt glasfiber...Man skal huske åndedræt værn og gummihansker...Men der lægges 2-3 lag og man slutter af med en slibemåtte,som letter slibningen bagefter....Det er så vigtigt kanterne på pladen er slebet runde,ellers kan glasfibervævet ik blive siddene...
7 Når glasfibervævet er slebet ,skal der spartles så det bliver pænt ,,det kan godt ta lang tid,men resultatet udebliver så heller ik når man er færdig...Det kan så lakeret eller beklædes med div ...
8 Nu har jeg så valgt at lave nedbygget enhed,dvs så rammen på enheden flugter med kanten på panelet...det er ik så nemt igen...ellers er der også frit valg der...
9 Når så det er blevet lakeret eller betrukket skal det monteres på dørbekædningen igen...jeg har så valgt at lægge (æggebakkeskum) ind i hulrummet så der ik bliver noget hult...Kan kun sige det spiller kanon ,,når det er monteret igen,det lille kabinet gør virkelig underværker....Håber dette er noget i kan bruge...

Post Reply