Konvertering fra alm. til single visker.

Slettet bruger
Konvertering fra alm. til single visker.

Post by Slettet bruger » 1. Jan 1970, 02:00

Mange synes, at en single visker er meget mere sporty at kigge på, så derfor denne guide.
Guiden viser hvordan man konvertere sit alm. visker system til et single visker system.

Det første du skal starte med er at afmontere de 2 viskere, dette gøres ved at tage de små kapper af der sidder ved roden af viskerne. Herunder sidder der 10mm møtrikker som skal skrues af, nu kan du fjerne visker armene.
Derefter fjerner du de to store møtrikker der sidder neden under, det er dem der holder den øverste del af visker systemet fast til karossen, det er ca. 22mm store.

Nu er det så tid til at åbne kølerhjelmen, her skal du så forsigtigt fjerne plastik coveret der sidder helt ind imod kabinen, dette kan godt være meget skrøbeligt da det sikkert har siddet der siden bilens fødsel. Herunder sidder det originale visker system.

Derefter løsner du den 10mm bolt der holder viskerrammen fast til chassiset, Tag ledningerne af, og de to stænger der connecter motoren med de to viskeraksler, disse stænger er til at tage af motorarmen, hvis man bare hiver hård nok, de kan sidde meget fast, det eneste man skal passe på er at man ikke bøjer den, bare hiv dem lige af !!
Efter at de er taget af, kan du tage hele visker rammen med motor ud, det er lidt besværligt, den skal nørkles ud, men ud skal den, og den kan godt ;o)

Nu kan du så tage den viskeraksel ud der ikke skal bruges mere, altså den der sidder i venstre side af bilen. Efter dette skal du afmontere den arm der sidder på motoren, armen ser ud som illustreret på billede nr 1.
Denne arm skal skæres over, og et metalstykke skal sættes ind og svejses sammen igen, den skal forlænges med 10mm (OG IKKE MERE !!), Dette er det der gør, at viskerarmen laver det fulde svaj fra den ene side af ruden til den anden. Hvordan dette skal svejses ses på billede nr 2.

Sæt armen tilbage på motoren og drej så motorarmen rundt, så du har sikret dig, at den ikke støder imod viskerrammen når den skal køre rundt !! Hvis den støder lidt på rammen, fjernes det metal der støder på med en fil eller lign. så den kan dreje frit rundt.

Når den så kan dreje frit rundt, skal det hele så sættes sammen og tilbage i bilen, det gamle visker hul i venstre side af bilen skal lukkes på en eller anden måde, og da single viskere ikke er lovligt på en G2'er i DK, så vil jeg forslå man bruger en passende gummiprop, så man kan sætte det originale system på når bilen skal til syn.

Nu er det så tid til at bestemme din viskers position, når den ikke køre rundt, dette gøres bedst ved at tage armen af motoren og starte sin visker, så køre motoren i den position den starter i, husk at ligge mærke til hvilken vej motoren køre rundt, nu kan du så sætte armen på igen og stangen til viskeren, nu kan du evt. bare sætte den i midten af ruden, men men, alt efter om du sætter armen på den ene side, eller den anden af motoren, så vil viskeren køre enten til højre eller vestre når du starter den, så dette skal du beslutte dig for, hvad du helst vil ha !

Det er også anbefaledes værdigt at få nogle større viskerblade og en lige viskerarm, man kan altid købe en viskerarm hos en hugger og rette den ud, eller evt. finde en fra en anden bil der passer på !

De to originale viskerarme er i forskellig længde, så hvis du har armen parkeret i den side hvor der er kortest fra visker hullet til kanten af ruden, så sal du ha en kort en, og et længere blad.. husk nu lige meget hvad du prøver at viskerhullet ikke sidder i midten af bilen, dvs. der er kortere i den ene side end den anden !

God fornøjelse !

Post Reply