Gearkasse skift - Golf 2 - 1.6 D / TD

Guides relateret til vedligehold, reparation og tuning af motor
cc73
5. Gear
5. Gear
Posts:714
Joined:18. May 2008, 12:58
Gearkasse skift - Golf 2 - 1.6 D / TD

Post by cc73 » 14. May 2010, 18:57

I denne guide kan du læse om, hvordan man skifter gearkasse på en golf 2 - 1.6 D / TD uden brug af lift og motorbuk. Guiden er målrettet mod Diesel modellens 5 trins gearkasse, men det er næsten den samme fremgangsmåde på alle modeller. Hvis man følger denne guide, er det ikke så svært, at skifte gearkasse, hvis man er lidt fingersnild og har god tid og tager det stille og roligt. Man skal heller ikke være nervøs for, at løfte gearkassen ned, da den ikke er så tung, som den ser ud til. Den vejer højest 30 kg. Desuden beskriver jeg hvordan gearkassen nemt løftes til jorden med reb, så man slipper for, at ligge på jorden og slås med den. Selv om du ikke har prøvet, at skifte gearkasse før, er jeg sikker på, at du kan skifte den på max 8 timer. I forbindelse med et gearkasse skift skal man overveje, om koblingen også skal skiftes, hvis den er lidt slidt. Det er hurtigt og nemt, at skifte kobling, når gearkassen alligevel er afmonteret. Køb en kobling af god kvalitet og ikke en af de billige udgaver.

Man skal bla bruge dette værktøj til at skifte gearkasse :

En stor garagedonkraft og bukke til at opklodse bilen.

Et topnøglesæt med skralde, knokkelnøgle, lange forlængere og 6 kant 10-30 mm toppe.

Momentnøgle.

Umbraco og XZN/spline tolvtands bits af god kvalitet ( Billede 4 ). Tolvtands er IKKE det samme som torx. Et Umbraco og tolvtands bit sæt kan købes hos bla biltema og harald-nyborg.

En kompressor og en blæsepistol.

Gaffelnøgler.

HUSK altid at bruge 6 kant toppe til alm bolte og møtrikker, så hovedet ikke risikerer, at blive rundt. Hvis hovedet er meget slidt kan der måske bankes en mindre top på med en hammer. Sørg altid for at toppen har godt fat INDEN du løsner.


Kør bilen op på ramper eller træklodser, så du kan få en stor garagedonkraft under forbroen senere. Husk at stramme håndbremsen.

Løsen alle hjulbolte i begge sider en anelse, da hjulene skal af senere, når du skal løsne trækakslerne. Det er meget nemmere, at løsne trækakslerne ude fra skærmkassen med en forlænger, da man slipper for at ligge og rode med det under bilen.

Fjern centermøtrikken på trækakslen i førersiden. Møtrikken sidder naturligvis i midten af hjulet.

Afmonter minus på batteriet og afmonter stelkabelet og speedometerkabelet på gearkassen. Speedometerkablet skal løsnes på gearkassen lige ved siden af kablet med en 10 mm nøgle. Løsen bolten og hiv kablet forsigtigt op. Vent med at afmontere koblingskablet. Det skal først af senere, da man får brug for at kunne skifte gear under afmonteringen af trækakslerne.

Fjern ledningerne på baklyskontakten, som sidder oven på gearkassen.

Bind alle ledninger, slanger og kabler op med små kabelstrips, så de ikke er i vejen.


Løft bilen op under forbroen med en stor garagedonkraft og sæt bukke under vangerne under døren. Bilen skal løftes så højt op, så du nemt kan komme til at vende og dreje dig under bilen. Lig evt en tyk træklods oven på donkraften, så den kan løfte højere.

Løsen de 2 små bolte på det tynde metaldæksel under bilen ved siden af bundkarret, som dækker koblingen.

Bag trækaksel-flangen i passagersiden på gearkassen, sidder der en lille metalplade med to små bolte. Dem løsner du og tager den lille plade af. Det er kun den lille plade, som du skal afmontere og ikke hele pladen. Måske er den lille plade der slet ikke fordi nogen har glemt, at sætte den på igen.

Løsen det 19 mm boltehoved under bilen, som sidder ved trækaksel-flangen i passagersiden. Det er den eneste 19 mm i det område.

Afmonter begge hjul.

Løsen alle trækakselbolte på gearkassen i førersiden. Brug værktøj af god kvalitet. Brug en lang forlænger og stik den ind ude fra skærmkassen , så du er fri for at kravle ind under bilen. Hold godt øje med om det er en tolvtands eller umbraco bolt. Det kan måske godt variere lidt. Sørg for at blæse alle bolte helt rene indeni med luftpistol og sørg for at bitsen er helt i bund inden du løsner dem. Brug en lille hammer til at banke bitsen helt i bund. Når du skal dreje trækakslen, så sæt bilen i frigear og drej på bremseskiven i førersiden. Monter evt en hjulbolt og sæt en gaffelnøgle på, så du nemmere kan dreje trækakslen. Sæt bilen i 1 gear, når du skal løsne boltene. Hvis bitsen alligevel skulle dreje rundt i bolten, så brug en helt lille rørtang. Måske kan man også banke bolten løs med hammer og mejsel, hvis der er plads til det.

Løsen den ene bolt på bærearmen i førersiden og bank den fri ( Billede 1 - Rød pil ). Hiv bærearmen nedad, så der bliver lidt mere plads til at få trækakslen lirket ud.

Drej hjulet helt til venstre og lirk trækakslen ud. Brug donkraften til at hæve motoren, så der bliver mere plads. Brug en træpind til at banke det yderste trækakselled forsigtigt løs af hjulnavet og fjern trækakslen.


Løsen alle trækakselbolte på gearkassen i passagersiden og bind trækakslen op med snor. Her skal der bruges en meget lang forlænger, så sæt alle dine forlængere i topnøglesættet sammen. Hvis de stadig ikke kan nå, så køb en ekstra forlænger. Det er langt nemmere end at ligge og bøvle med det under bilen.

Afmonter koblingskablet under koblingsarmen og bind kablet op med en lille kabelstrip, så det ikke er i vejen.

Afmonter de 2 gearskift-stænger ovenfra, så de ikke forbinder gearkassen med gearskift-akslen under bilen. Du skal IKKE løsne møtrikken på gearskift-akslen for ellers skal gearskiftet helt sikkert justeres, når du monterer en anden gearkasse.


Sæt garagedonkraften under bundkarret for at støtte motoren.

Fjern startermotoren og dens beslag ( Billede 2 ). Brug donkraften til forsigtigt at hejse op eller ned, så du nemmere kan få boltene fri.

Fjern det lange gearkassebeslag oven på gearkassen som sidder fast med 3 stk bolte ( Billede 5 ). Man skal bruge en 17 mm top og en forlænger for at løsne den bagerste bolt. De 2 foreste sidder fast med 17 mm møtrikker. Hvis du får problemer med at fjerne de 2 bolte foran, når du har løsnet møtrikkerne, så bank dem ud ude fra skærmkassen. Hvis boltene er vendt, så boltehovedet vender ud mod skærmkassen, så skær hovedet af dem med en vinkelsliber, så du kan komme til at banke dem ud med en hammer og en dorn. Det er nemlig svært, at banke dem ud fra motorrummet, da gearkassen er i vejen.

Fjern det bagerste gearkassebeslag. Det sidder fast på gearkassen med 3 lange bolte. Man skal bruge en 13 mm gaffelnøgle for at løsne dem. De 2 øverste bolte kan løsnes ovenfra, men den sidste skal løsnes nedefra ( Billede 6 - Røde pile ).


Lig et langt stykke rundjern på 2 cm i diameter i motorrummet fra indersiden af skærm til skærm. Det koster ikke mange penge hos den lokale smed. Måske har du noget andet liggende, som kan bruges som løftestang. F.eks et tykt vandrør eller et stykke kraftigt vinkeljern. Bind hver ende af gearkassen op i rundjernet med 2 stykker reb. Begge reb skal bindes meget stramt på gearkassen, så de under ingen omstændigheder kan glide. Brug reb på tykkelse med en lillefinger. Disse reb skal ligeledes bindes stramt til rundjernet, så de ikke kan glide væk, når du løfter i stangen. Rebene mellem rundjernet og gearkassen skal ikke være helt stramme. Der skal være ganske lidt slub, så gearkassen kan falde ca 2 cm.

Løsen de 2 sidste 19 mm boltehoveder på gearkassen ovenfra og vrid / træk den forsigtigt væk fra motoren. Brug små vrid / træk og hold den lige i alle retninger. Du må IKKE være voldsom eller brække med en skruetrækker mellem motor og gearkasse. Gearkassen skal være rimelig nem, at trække fri ellers er der noget, som du har glemt at løsne. Når gearkassen er kommet cirka 3 cm fri, så skal den bagerste del drejes lidt op mod motorhjelmen for at man kan trække den helt ud. Brug donkraften til hjælp med at hæve motoren forsigtigt en smule ned, så gearkassen kan komme helt fri fra motoren. Sænk gearkassen forsigtigt til jorden ved hjælp af løftestangen i motorrummet.


Inden man sætter en anden gearkasse på, så tjek om pakdåserne ved trækaksel-flangerne og pakdåsen ved gearkassens indgangsaksel er tætte. Hvis de er utætte, skal de selvfølgelig fornyes. Køb de originale hos VW. De uoriginale kan nemlig godt blive utætte. Disse pakdåser er svære at skifte, så måske skal du få en mekaniker til at skifte dem.

Når man monterer en anden gearkasse skal alle bolte og møtrikker spændes med disse momenter :

12 mm gearkassebolte (19 mm hoved) : 75 Nm - På nogen benzin modeller er det 10 mm bolte og så er det kun 45 Nm.
Trækakselbolte på flange : 45 Nm
Hjulbolte : 110 Nm
Centermøtrik på trækaksel : 265 Nm


Når du skal montere gearkassen, så rengør alt omhyggeligt inden du sætter den på.

Tjek om koblingsudtrykkerakslen sidder i gearkassens indgangsaksel ( Billede 3 ). Hvis du ikke kan se den, så hiv op i koblingsarmen for at se, om den kommer ud. Hvis den ikke er der, så tag den fra den gamle gearkasse..

Bind motoren op i rundjernet i samme position som da du tog den gamle gearkasse ud og løft gearkassen op med donkraften.

Bind gearkassen fast til rundjernet som en ekstra sikkerhedsforanstaltning for at den ikke falder ned.

Sæt gearkassen forsigtigt på plads og monter de 3 store bolte. Få en ven til at hjælpe dig i 5 minutter med at skrue den fast, mens du holder den på plads. Det er nemmest, at være 2, men kan godt gøres alene.

Løft motoren på plads med donkraften og skru alle ophæng på.

Sæt beslaget til startermotoren på og monter starteren. Brug donkraften til at hejse motoren op eller ned, så du kan få boltene i.

Sæt gearskiftet på. Det skal måske også justeres, men det finder du ud af, når du prøvekører bilen senere.

Fjern donkraften og skru trækakslerne fast på gearkassen. HUSK at spænde centermøtrikken på trækakslen i førersiden.

Sæt bærearmen på plads og stram bolten.

Spænd de 2 små bolte på det tynde metaldæksel under bilen ved siden af bundkarret, som dækker koblingen.

Sæt den lille metalplade på, som skal sidde bag trækaksel-flangen i passagersiden.

Monter koblingskablet og juster koblingen. Der skal være lidt frigang i toppen af koblingspedalen, så man er sikker på, at koblingen slipper helt.

Monter minus på batteriet og monter stelkabelet og speedometerkabelet på gearkassen.


Skift olien på gearkassen. Der skal cirka 2 liter på. Olien skal være en SAE 80, der mindst opfylder APis norm GL-4. Det gør alle de anerkendte mærker. Under trækakslen i førersiden er der en prop, som skal skrues ud ( Billede 7 - Rød pil ). Der skal bruges en 17 mm umbraco nøgle. Når proppen er skruet ud, så løber olien ud. Højere oppe i enden af gearkassen som vender ud mod skærmkassen er der en prop magen til den nederste ( Billede 7 - Grøn pil ). Skru den ud og monter proppen i bunden. Disse propper kan sidde meget godt fast, så sæt evt et rør på nøglen for bedre moment.

Sænk bilen så den står vandret inden du hælder gearkasseolie på.

Løsen baklyskontakten og hæld olien igennem hullet til baklyskontakten indtil olien render ud af hullet hvor den øverste prop sad. Sæt proppen i og monter baklyskontakten og dens ledninger.

Sæt hjulene på og spænd alle hjulbolte.

Sænk bilen til jorden og spænd centermøtrikken og alle hjulbolte med det rigtige moment.

Post Reply