Varmelegeme skift

Guides relateret til vedligehold, reparation og tuning af motor
cc73
5. Gear
5. Gear
Posts:714
Joined:18. May 2008, 12:58
Varmelegeme skift

Post by cc73 » 13. Jun 2008, 13:57

I motorrummet tager du de to slanger af, som går ind i kabinen (Billede 4).
På torpedo-pladen i motorrummet sidder der 3 møtrikker. Der sidder 2 cirka i midten og 1 i passagersiden. Du skal kun løsne de 2 møtrikker, som sidder cirka i midten (Billede 4).

Når du løsner dem, ser det måske ud som om de er rustet fast til bolten. Det skal du ikke tage dig af, fordi det er 2 franske skruer, som friskluft-boksen (den som varmelegemet sidder i) er skruet fast med. Du løsner dem bare til du ikke kan mærke modstand.

Inde i bilen skal du fjerne midterkonsollen (Billede 3) og hylden under handskerummet samt isoleringen. Du skal også fjerne det nederste panel i førersiden (det som sikringerne sidder bagved). Hvis der er blæsere under radioen, skal mundstykkerne fjernes. De sidder fast med små skruer.

Løsen møtrikkerne og fjern luft-fordeleren samtidig med at du tager højre og venstre luftrør af luft-fordeleren (Billede 2).

Mærk kablerne på friskluft-boksen op med tusch, så de er nemmere at justere senere. Fjern kablerne som sidder på friskluft-boksen. Nu kan du tage friskluft-boksen ud samtidig med at du tager det store luftrør af friskluft-boksen (Det luftrør som går hen til blæseren). Jeg kan ikke lige huske om der sidder nogen møtrikker, så tjek lige selv efter.

Så tager du varmelegemet (Billede 1) op og sætter et nyt i. Varmelegemet sidder fast med 2 plastic-clips, så vær forsigtig. Husk at rengøre friskluft-boksen indvendig inden du sætter det nye varmelegeme i. Køb et originalt varmelegeme hos VW. Jeg har nemlig på fornemmelsen, at de uoriginale varmelegemer kan forvolde lugtgener i bilen. Min bil lugtede underligt i ca 2 måneder efter jeg havde skiftet mit varmelegeme, selv om jeg havde renset det hele grundigt inden skift.

Når du skal montere det hele igen, så starter du med at skrue friskluft-boksen fast ude fra motorrummet og sætte slangerne på. Når du har sat kabler, luft-fordeler og luftrør på, så tænd blæseren og tjek om kablerne er justeret rigtigt inden du samler resten.

Tag dækslet på ekspansions-beholderen af. Start bilen og efterfyld med vand. Lad den gå i cirka 15 minutter for at udlufte kølesystemet. Tjek om det nye varmelegeme er tæt og at det er tæt ved slangerne ude i motorrummet. Kig i ekspansions-beholderen og se efter om bilen bruger vand. Sæt dækslet på ekspansions-beholderen og sluk bilen.

Måske er der et par småting som jeg har glemt at skrive, men hvis du følger min fremgangsmåde, så kan du helt sikkert skifte det selv. Lad være med at være voldsom og blive sur. Tag evt en pause en gang imellem. Jeg garanterer for at du kan skifte det på max 4 timer.

Post Reply