Afmontering af gearkasse

Guides relateret til vedligehold, reparation og tuning af motor
adegn
5. Gear
5. Gear
Posts:1126
Joined:22. Nov 2004, 19:03
Afmontering af gearkasse

Post by adegn » 27. Feb 2007, 02:14

For at skifte gearkassen, skal Du have bilen lidt op, så Du kan komme ind under.

Først afmonterer Du stelkablet fra batteriet. Så afmonterer Du Stelkabel, kabel til baklyskontakt og Speedometerdrev og trækker splitten ud af den side af stangværket, der går ned på skifterarmen på gearkassen og piller stangen ud. Du skal også afmontere det lange af de to kødben.

Nu skal Du ind under bilen og afmontere trækakslerne på begge sider på gearkassen. Hæng dem op med noget ledning, så knoklerne ikke vrides mere end ca. 20°. På højre side af gearkassen sidder lige bag flancen en lille metalplade med to små skrue. Den piller Du også af - og så skruer Du de tre små skruer af, der holder afdækningen fast på gearkassen for neden.

Nu skal Du til at afmontere gearkassen. Hertil skal motorophængene af hvorved motoren kommer til at hænge. Det er derfor nødvendigt at støtte den. Hertil skal Du bruge en motorbuk, som Du stiller på den indre rand på forskærmen og hænger motoren op i den. Det er smart hvis Du kan hæve og sænke motoren i forhold til bukken, for motoren skal et par cm ned i venstre side.

Nu afmonterer Du starteren og motorbeslaget foran. Derefter løsner Du gearkassen fra ophænget i venstre side. Beslaget skal også af for at kunne få gearkassen vredet ud. Nu hænger motoren med gearkassen frit på bukken i venstre side. Sænk motoren 5-10 cm.

Så skal de store bolte, der holder gearkassen fast på blokken skrues ud. Nu kan gearkassen komme af. Pas på - den er sgu\' tung.

For at kunne trække den ud, skal den drejes lidt i forhold til motoren.

Post Reply