Arbejdsrelæ`er til kørelys

Guides relateret til vedligehold, reparation og tuning af motor
dieselpower
5. Gear
5. Gear
Posts:613
Joined:29. Apr 2010, 21:30
Arbejdsrelæ`er til kørelys

Post by dieselpower » 1. Apr 2013, 17:27

Hej alle sammen.

Dette emne har været oppe flere gange i forumet under: Alm teknik.

Jeg vil alligevel prøve runde emnet, så godt jeg kan med udgangs punkt i min egen bil. Hvis I har rettelser eller tilføjelser, så sig endelig til, så alle kan være med til at lære noget nyt.

230 volt kronmuffer og strømtyve gider jeg ikke komme ind på!!!!!!

Tilbage i 2008, da vi købte golfen, havde den tidligere ejer allerede bygget 3 lys arbejdsrelæer i bilen (1 til kørelys, 1 til fjernlys og 1 til tågelys)

Det var 40 amp´s relæer med 2 x udtag (87a og 87b)
De var placeret i grillen li ved siden af parabolen til venstre forlygte og pakket godt ind i isoleringstape. Dette koncept virkede fint et års tid. Men så begyndte lyset at blive ringere og ringere. Det hjalp ikke at skifte pærerne.Så jeg måtte til at se nærmere på det.

Det første jeg startede med var, at måle hvor mange volt der reelt nåede frem til pærerne igennem ledningsnettet. Hvilket var temmelig nedslående.
VU-meteret viste kun 10,0V (venstre-) 9.8V (højreside) og 14,4 volt på batteriet.
Jeg afmonterede derefter isoleringstapen, hvilket afslørede masser af rustne kronmuffer (230V kun til indedørs brug) og fugt (direkte vand) og et spindelvæv af sorte ledninger.
Konstaterede at det havde jeg ikke stumper til her og nu rep. Så tørrede vandet væk og tapede ledningerne til igen.

\"Indkøbs seddel\"

4 ruller 2,5kvd ledning a 50m (2 ruller brun til - og 2 ruller orange til +)

3 stk 40 amp`s arbejdsrelæ`er med dobbelt udtag (5 bens, 85, 86, 30, 87a og 87b)

krympflex med lim ( behøver ikke være med lim, isoleringstape kan også bruges)

Div små ting i form a han/hun stik i forskellige former og størrelser.

3 stk: 10 amp`s sikring og 2,5 kvd sikringsholder

reservedele til evt udskiftning af lysstik



Værktøj som skal bruges (rar at have ved hånden)

40 og 100 watt loddekolbe, loddevand og loddetin

afisolerinstang, nap- kniv- bidetang, papegøjetang og hobbykniv

A4 papir og skrivetøj (til notater, lednings diagram tegning)

Stor kop (kaffe, te, cacao eller lign)



Ja, det weekend med sne. Så bilen blev bakket ned i en dejlig varm firmakælder med 22 grader og adskilt. Efter mange timers studering og notering lykkes det mig , at få styr på den tidligere ejers \"sorte lednings helved\"

Jeg valgte i forbindelse renoveringen af ledningsnettet at flytte arbejds relæerne ind foran ekspantionsbeholderen. så de sidder godt og tørt. I et beslag, som jeg lavede af patentbånd.

VIGTIGT!!!!!!!!!!!!!
husk at afmontere batteriet inden arbejdet på begyndes, så man ikke får lavet en kortslutning med efter følgende bilbrand..

Batteri
stel direkte til ben 86 på arbejdsrelæet. (brun ledning)
+ sikringsholder m 10 amp sikring, så tæt ved batteriet som muligt, føres videre til ben 30 på arbejdsrelæet.
den orignale + ledning til lyset (køre-/fjern-/tågelys) klippes over og føres til ben 85 på arbejdsrelæet.
fra ben 87a og 87b føres en ny + ledning ud til venstre og højre lygte.
stel fra lygterne lod jeg i første omgang køre tilbage igennem det originale ledningsnet.

Alle stik og lednings samlinger er blevet loddet og monteret med krumpflex med lim. så de er helt vandtætte.
Der udover gav jeg benene på arbejdsrelæerne et pust hulrum tectyl og samlede stikkene \"vådt i vådt\"
For helt at udelukke fugt og ir problemer senere hen.

Da bilen var samlet igen var det tid til en ny måling ude på pærerne. Resultat var ikke helt så højt, som mine forventninger. Men stadigvæk oki:
ca 13, 2 volt på begge forlygter o g 14,4 volt på batteriet.


Jeg kørte ca 4 år med dette setup, uden problemer af nogen art. højst en pære som blev træt.


Ja så li pludselig gik der lidt nørderi i det for mig også blev \"lysanlægget\" voldsomt forbedret og opdrageret sidste år, som det kan ses på billederne.

Det har taget ca 1,5 år med at få fat i de rigtige 2,5 kvd originale vw golf 2 ledningsnet (4 stk komplet \"grene\")
været på jagt i div mercedes modeller efter en original loddet kabelsko med 4 stk 2,5 kvd ledning udgang (+ rød ledning) og en tilsvarende original loddet sko til skel, bare med 8 stk 2,5 kvd brun ledning.
Den rustfri monteringsplade jeg har brugt, er fra et industrikøkken af en eller anden art. Jeg fandt den i jern containeren på genbrugspladsen.
NY INDKØB:
8 stk 30 amp`s relæer, kun med et udtag(85, 86, 30, 87).
12 stk sokker til relæerne.
12 stk 2,5 kvd sikringsholdere.
12 stk 10 amp`s sikringer.

Jeg har sikkert glemt noget. Men anlægget er opbygget således at det er et relæ for hver pære funktion. Altså 4 til hver side:
kørelys
fjernlys
fjernlys, de små i grillen
tågelys

Der er trukket ny direkte stel ud til alle pærerne. Alle ledninger på nær alm fjernlys opdrageret til 2,5 kvd og ført i de originale farver, så man til en hver tid kan finde ud af, hvad der er hvad.
At samtlige 12 stk sokker allerede er monteret på den rustfri relæplade, så der er mulighed for at udbygge med yderligere 4 stk relæer endnu til et eller andet.

Er godt tilfreds med min efterfølgende VU måling:

batteri 14,4 volt

alm kørelys 2,5 kvd ledning: venstre 14,4 volt højre 14,3 volt
alm fjernlys 1,5 kvd ledning: venstre 14,3 volt højre 14,2 volt
små fjernlys 2,5 kvd ledning: venstre 14,4 volt højre 14,3 volt
tågelys 2,5 kvd ledning: venstre 14,0 volt højre 13,9 volt

At tågelys værdierne ligger noget lavere, skyldes at jeg ikke havde tid til at lave den sidste halve meter om fra den tidligere ejers kronmuffe sjov...

Den lille difference på 0,1 volt mellem venstre og højre side. Ligger i lednings indre modstand x længden til højre side er næsten 4 gange så langt.

Har haft mange overvejelser i forbindelser med min ombygning.

Men en god tommelfinger regl er:

udregn amp forbrug og gå derefter efter nærmeste større sikring. Eks forbrug 5amp = 7,5 amp sikring

relæ: forbrug amp x 6 = relæ størrelse, (dette er min helt egen personlige mening, at gå efter denne overdimenson. Mindre kan oz gøre det)

Håber I kan bruge dette til noget. Ellers er I velkommen til at spørge.

Mvh Allan.

Post Reply