Guide til "optimering" af TD motorer...

Her kan du komme ris/ros og forslag til Golf2.dk
Post Reply
Kaffehoved
4. Gear
4. Gear
Posts:543
Joined:24. Mar 2010, 21:32
Guide til "optimering" af TD motorer...

Post by Kaffehoved » 25. Dec 2010, 01:58

Hej!

Jeg har læst en hel del efterhånden på de diesel'er, og skilt ad og samlet en del af dem... Prøvet lidt af hvert! Og har bemærket at den gamle guide herinde med tuning af TD, er blevet slettet...

Tænkte på, om jeg må forsøge at lave en guide til pumpe,dyser, osv osv, der viser billeder, og hvad de forskellige komponenter justerer, og har effekt på? Altså ikke bare tuning, men mere justering og virkning i det hele taget?

Der er rigtig mange billeder rundt omkring herinde, og rigtig mange svar på forskellige spørgsmål ang. pumper, LDA, wastegate, intercooler, varme-problemet med det kære topstykke, med mere... Men jeg vil gerne forsøge at samle infoen et sted, til de nyere ejere af TD'ere som gerne vil have noget basis-viden om alle de skruer osv osv... I stedet for f.eks bare: Den her skrue skal bare ind og wastegate blokkes. Så vil jeg gerne forklare de mest fremkommende problemer, og så også have billeder, og forklaringer på det hele... Som jeg nævnte før... Gøre så den info er let at finde, så de læser konsekvenserne, inden de piller for meget...

Hvis dette har interesse, så vil jeg gerne forsøge! Men vil ikke at det skal forstås som tuning af td'eren... Men som en guide til basis-viden omkring det meste af justering på TD'eren... Selvfølgelig kan folk med basis-viden om pumpe og turbo gå ud og ødelægge noget. Men hvis du sætter en person ud foran et komfur, med en liter fritureolie, som aldrig har set et komfur før, så kan der jo også ske skade.. :) Syntes ikke der ville kunne ske noget ved at samle al den viden... Det er jo op til folk selv, hvad de går ud og gør ved deres motorer. - Dog vil jeg meget gerne også tilføje punkter i guiden, hvad dele der ikke må justeres på uden det rette måleudstyr m.m. pga fare for motorhavari!

Så kunne i evt. komme med kommentarer selvfølgelig, hvis der er noget ekstra at tilføje... Kunne være guld værd, efter min egen mening! :) vores eget lille opsamlingsværk til justering og lidt ekstra om harmløs optimering (f.eks powerwrap, og andre måder at opnå bedre køling = holdbarhed) af TD-motoren...

mvh Thomas Neesgaard!

[hr]

BGP
3. Gear
3. Gear
Posts:263
Joined:14. Mar 2005, 18:19
Contact:

Re: Guide til "optimering" af TD motorer...

Post by BGP » 25. Dec 2010, 13:25

lyder som en fornuftig ting, noget jeg godt kunne bruge.

Christian M
Site Admin
Site Admin
Posts:6310
Joined:15. Jan 2005, 11:34
Location:Frederiks (Viborg Danmark)

Re: Guide til "optimering" af TD motorer...

Post by Christian M » 27. Dec 2010, 19:53

du skal være velkommen til og skrue en guide sammen hvis du brænder for det jo flere tips og tticks jo bedre er det jo

[hr]Golf 2 2.1 Doch 16v
Golf 4 1,8 Doch 20V Turbo

Old Volkswagens don't die they just get lower

Kaffehoved
4. Gear
4. Gear
Posts:543
Joined:24. Mar 2010, 21:32

Re: Guide til "optimering" af TD motorer...

Post by Kaffehoved » 28. Dec 2010, 00:47

Jamen det vil jeg gå i gang med at fifle med så! :)

[hr]

Puggen
4. Gear
4. Gear
Posts:435
Joined:11. Sep 2007, 22:02

Re: Guide til "optimering" af TD motorer...

Post by Puggen » 1. Feb 2011, 19:55

Smukt initiativ!! Intet mindre end smukt! [:D]

[hr]#1 bil... Golf 1987 1,6D JP
#2 bil... Passat 1989 1,6TD RA
http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbi ... ipc=588321

Kaffehoved
4. Gear
4. Gear
Posts:543
Joined:24. Mar 2010, 21:32

Re: Guide til "optimering" af TD motorer...

Post by Kaffehoved » 11. Mar 2011, 14:08

har ikke glemt det, men er ved at renovere lejlighed, går i skole, og har to biler at skrue i.

[hr]

Post Reply